Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika aspekter på naturen

/

Sommarens utställning på Dalarnas museum är två.

Annons

I fem bildserier undersöker Vincent Skoglund skogslandskapet i Dalarna.

Belgaren Joris Martens visar med grafik och film utsnitt ur berättelser där naturen är temat.

Joris Martens lärde sig svenska av nyfikenhet. Först därefter fick han kopplingar till landet. Vid grafikbiennalen i Falun 2007 medverkade han med några verk. I höstas återvände han och höll i en litografiworkshop för bildstudenter vid Högskolan Dalarna.

Han arbetar i traditionella tekniker, etsningar och litografier, men uttrycket är allt annat än konservativt.

I ett tjugotal, mest abstrakta verk, gör han nedslag i sammanhang kopplade till naturen. Verken hänger utan ramar - för att förstärka känslan av utsnitt. Det finns något som pågår utanför bilden.

– För mig är människan också en del av naturen, säger Joris Martens som tagit med några porträtt i utställningen.

Liksom bilderna som signalerar växtlighet är porträtten inte helt kompletta. "Det man ser av en människa är egentligen bara en bråkdel av verkligheten. Resten är ens egna föreställningar som man bygger upp om den personen".

I de två utställningshallarna intill salen med Martens verk hänger fem bildsviter av Vincent Skoglund. I början av 2000-talet flyttade han från Falun och uppväxtens Kniva och började ett kringresande liv som fotograf. London var basen även om snowboardåkning oftast var motivet.

Åren utanför Sverige fick honom att se på uppväxtmiljön på ett annat sätt.

Den första serien, Lightyears, som visas i utställningen kom till under 2004. Med strålkastare har Skoglund belyst olika delar av ett annars becksvart och fruset skogslandskap. Exponeringstiden har varit inställd på 20 minuter, genom att flytta ljuskäglan har han målat fram suggestiva skiftningar mellan mörkt och ljust i bilden. Det är oerhört vackert och samtidigt lite otyglat och skrämmande.

Samma känsla återkommer i den pågående serien Tree. Skoglund har valt ut enstaka träd som han belyst underifrån, träden står frostvita och väldiga mot den svarta himlen. Bilderna förmedlar en fascination inför - och en tro på naturens obändighet.

Den svarta fonden finns även med i bildsviten Blackout. Den här gången är bilderna tagna i dagsljus. I stället för att som i tidigare verk tillföra ljus har Skoglund adderat svärta. Genom att lagga till en svart kuliss i tyg avgränsas horisonten och bilden får en surrealistisk skruvning.

Vad är verkligt och vad är fabricerat blir frågan.

Samma fråga är grunden i bildserien Reduction. Skoglund har använt den minsta beståndsdelen i den digitala världen - en pixel och förstorat den. Pixlarna har han placerat ut som lysande fyrtorn i naturen. Pixlarna lyser upp landskapet runt omkring i orangea, gula och blåa toner, som helhet ger serien en bild av ett växande avstånd mellan människa och natur.

Vincent Skoglund deltog i samlingsutställningen Eternal Return på Magasinet i Falun 2009. Att han på Dalarnas museum ges en egen utställning är motiverat och välkommet. Gå och se.

Mer läsning

Annons