Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nystart 2005 för Dalhalla

Annons

”Vad vill vi? Vad vill publiken?” Det är frågor som Dalhallas personal och ledning ställt sig under seminarier där arenans fortsatta inriktning diskuterats.

– Vår stora och dyra satsning på en operafestival står helt fast, oavsett om folk tror något annat. Vi är tvärt om beredda att försvara den med näbbar och klor. Men att vi satsar på opera får stora ekonomiska konsekvenser, säger Ivarson.

Dalhallaledningen konstaterar att breda arrangemang är efterfrågade; sådana som gör att publiken närmast upplever ”en stolthet inför Dalhalla” och som gör det mesta av arenans dimensioner och naturliga förutsättningar.

– Vi har kanske blivit hemmablinda och tyckt att vi redan gjort det här med tända eldar och båtfärder på vattnet. Men våra publikundersökningar visar att 47 procent av publiken i somras var i Dalhalla för första gången. För dem är det helt nytt. Arenan har för många en attraktion i sig själv. Den ska vi bygga på, säger Ivarson.

Han citerar gärna Marc Levengood som brukar säga att bland dem som är 35 år och äldre går 95 procent på konserter som de redan innan vet kommer att bli bra.

Därför måste Dalhalla i-n-o-m etablerade konsertformer som man vet fungerar väl i Dalhalla ständigt förfina sina koncept.

– Vi måste bygga våra bästa och återkommande konserter på sikt. Här och var kanske vi till och med ska våga vara litet experimentella, säger Ivarson.

Undersökningar visar nämligen att en stor del av publiken väntar och ser vad som står i recensionerna innan de bestämmer sig. Den allra viktigaste marknadsföringsformen, som samtidigt är nästan omöjlig att påverka, är ”mun-mot-mun-metoden”. Någon berättar att han eller hon varit i Dalhalla och sett något som varit jättebra. Den som hör detta köper själv en biljett.

När företrädare för Dalhalla analyserat vad som inte fungerar så bra i arenan har något av en varningsflagg hissats för jazz och folkmusik. Där ställs extra krav på att konserten ska innehålla sådan jazz och sådan folkmusik som man kan anta fungerar i Dalhalla. Brett upplagda kulturmöten i konsertform, kanske av typen som representeras av Sydafrikahyllningen i somras, är inte heller alldeles lyckade.

Om Dalhalla alltför långt anstränger sig att komponera konserter med någonting för alla är risken att det inte blir någonting för någon.

Håkan Ivarson konstaterar också att om tre likartade konserter läggs in i arenans utbud blir det något av en kannibalism dem emellan.

– Det blir bara en utsmetningseffekt. Den totala publiken blir inte större, säger han.

En utmaning för Dalhalla är att presentera ett sommarprogram som innehåller nytt, internationellt och sådant som blivit tradition. Till detta lägger alltså arenan en skärpt ambition att programmen ska platsanpassas.

Ett sådant program var medeltidskonserten med Jan Guillous romankaraktär Arn i somras.

– Vi har förutom Rhapsody in rock-konserterna aldrig fått en sådan stark respons på något som vi gjort. Nu utvecklar vi Arn-konceptet vidare och vill att det ska bli en återkommande konsert.

– Vi kan göra mer av det visuella vad gäller medeltidstemat, vi kan besätta fler roller i dramat och ha ett tydligare manus. Det här materialet tilltalar brett generationsmässigt, säger Ivarson.

Dalhalla går också vidare med konceptet ”Hela Dalhalla sjunger”. Det ska förstås mer bokstavligt nästa år. Till Jan Åke Hillerud, The Real Group och körer ska läggas alla i publiken som Dalhalla hoppas ska skriva ut de noter som kommer att publiceras på hemsidan.

– Alla kommer att kunna sjunga. Och eftersom så många sjunger i kör vill vi göra det möjligt för den som vill att vara med och sjunga fyrstämmigt, berättar Ann-Katrin Hernandez för Dalhalla.

Håkan Ivarson anser också att kombinationen av just Dalhalla och Rhapsody in rock är särskilt lyckad. Robert Wells & co ger fyra konserter i Dalhalla nästa år. Wells gästade Dalhalla 1998-2001 och 2004. TV-program har genom åren gjort mycket för marknadsföringen av dessa konserter.

En konsert som gör mycket av Dalhallas förutsättningar bedöms också den avslutande fyrverkerikonserten vara. Det är en konsert med mixade musikaliska uttryck, men med Dalasinfoniettan som stomme.

Den norska sångerskan Sissel Kyrkjebø är fullt upptagen av sin USA-lansering, men hon tyckte så mycket om att framträda i arenan 2003 att hon bett att få komma tillbaka. Det gör hon nästa sommar. Hon kommer med en färdig show och tar den här gången inte in lokala musiker.

Den 29 juli fyller Mikis Theodorakis 80 år. Två dagar före sin fördelsedag kommer han att hyllas i Dalhalla. Det är operafestivalens konstnärlige ledare Stefan Sköld som känner Theodorakis sedan gammalt och som övertygat honom om att låta sig hyllas genom att hans musik framförs. Solisterna är ännu inte klara, men konserten inramas av bland annat bouzoukiorkester och kör.

Det kommer mest att handla om hans kända sånger, men Sköld berättar också om konstmusikaliska verk som Canto general, det metasymfoniska verket Axion Esti och körverkte Liturgia. Theodorakis kommer inte själv att leda musikfesten, men närvarar alltså.

Guds lov i naturen är den stora återkommande körkonserten, som i år flyttas till augusti för att kunna fungera som terminsstart för många av de körer och samfundsorganisationer som brukar gästa den. Solisterna är ännu inte klara.

En internationell show som ges i USA och Danmark och som kommer till Dalhalla är ABBA - the show, med sångerskorna Katja Nord och Camilla Dahlin. De backas upp av bandet Waterloo, körer och The National Symphony Orchestra från London.

Orsa Spelmän med vänner, däribland Hej Kalle ger två konserter, också det börjar bli tradition. Det är konserter som tilltalar brett i generationerna och som Ivarson är glad åt att kunna erbjuda i folkmusikrika Dalarna. Ivarson drar gärna en lans för Christer Sjögren som sångare. Ivarson anser att Sjögren är utmärkt i Elvis- och Sinatrarepertoarerna. Konserten med Triple & Touch och Charlotte Perelli ska bli stram och tematiskt sammahållen under rubriken ”Från amerikanska hits till svenska favoriter”.

På grund av att Musik vid Siljan fått en ny konstnärlig ledning har inga program i Dalhalla under festivalveckan ännu kunnat slås fast. Men förberedelserna för två konserter har kommit långt och en tredje konsert planeras.

Det totala utbudet nästa sommar kan bli cirka 30 konserter. Av dem är 23 klara. Riktigt stora internationella artister väntar med att se vilket genomslag deras skivsläpp och TV-framträdanden får innan de bestämmer sig. Ivarson bearbetar agenter för artister som Earth Wind & Fire, Rod Stewart och Cliff Richard. Peter Jöback är en artist vars framträdanden Dalhalla också håller koll på för att se om det kan passa i sommar.

Biljetterna släpps till allmänheten den 25 november.

Fotnot: Här är schemat:
4/6 Hela Dalhalla sjunger. The Real Group, John Pohlman, Jan Åke Hillerud, Dalasinfoniettan
11-12/6 Orsa Spelmän med vänner
18/6 Christer Sjögren, Charlotte Perelli, Triple & Touch
2-10/7 Samarrangemang med Musik vid Siljan. Meddelas senare
12-15/7 Rhapsody in rock
22-23/7 Sissel Kyrkjebø
27/7 Mikis Theodorakis-konsert
30/7 ABBA - the show. Katja Nord, Camilla Dahlin
3/8 Galakväll. Kör, orkester från Bolsjoj, Sydafrikanska artister, Kroumata
5/8 Turandot, Bolsjoj
12/8 Tosca, Estniska nationaloperan
13/8 Baletten Cassandra, Estniska nationaloperan
19-20/8 Meddelas senare
26-27/8 Arn - ett musikaliskt äventyr
28/8 Guds lov i naturen
2-3/9 Fyrverkerikonsert


JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons