Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är foppatofflor bara pinsamma

/
  • Snyggt? Den snabbt uppflammande trenden med så kallade foppatofflor är enligt essäisten Johannes Sjöberg ett exempel på en WOOP (se närmare i artikeln).  Foto: Janne Eriksson

Annons

Ofta beskylls modebranschen för att packa på oss trender, men detta är bara delvis sant. Inget företag försöker påverka hur vi namnger våra barn, men ändå är namngivning ett högst trendkänsligt område.

När det kommer till klädbranschen så försöker de flesta företag förutse vad som blir säsongens trend, men ofta står de där med lång näsa.

För exakt vad fick en häpnadsväckande andel av Sveriges befolkning att fatta beslutet att nätbrynja var ett snyggt plagg sommaren 2003?

Ingen i branschen förutsåg det utan fick så snabbt som möjligt försöka få fram brynjor i alla tänkbara storlekar och färger.

Nätbrynjan är ett exempel på som får ett så enormt genomslag att det växer till något helt utan proportioner (way out of proportion). Och som därmed går under namnet WOOP.

En trend kan definieras som en influens som skymtar i bakgrunden under varje given tidsperiod. 80-talets stora axlar var en trend, medan de nedhasade vita USA-strumporna i ett par vita Reebook var en WOOP.

De här korta trenderna är de som efteråt alltid upplevs som mest plågsamma. Samtidigt har de ofta kvar något kittlande och nostalgiskt lockande.

Allra tydligast definieras nog en WOOP av att den redan efter tre månader till och med är pinsam att skänka bort till Röda Korset.

En tröst är att man trots allt verkar bli något mer immun mot WOOP:ar med stigande ålder. De värsta upplevelserna genomlider de flesta under tonåren.

Modejournalister världen över gillar att framföra idén om att regler och trender inom mode helt håller på att upplösas, att det verkliga genombrottet för det postmoderna samhället tydligast syns i klädmodet som trendkänsligt alltid är snabbast att införliva sociala förändringar.

Inget är fel, allt är utbytbart och den främsta religionen är dyrkan av sin egen personlighet.

Men plötsligt är den bara där, trenden som sluter leden, som omkullkastar teorierna och som ännu en gång tar alla tillbaka till högstadiets ängsligt likriktade skolgård.

Det finns flera möjliga förklaringar till uppkomsten av de här kortlivade, tillspetsade trenderna. En förklaring som ofta framhålls är att det är något unikt för Sverige. Det är inte sant.

Man finner denna typ av febriga trender i alla utvecklade länder och i alla större städer. Det som däremot stämmer är att mindre länder med en etniskt homogen befolkning verkar vara mer mottaglig.

Folk ser i större utsträckning samma filmer, läser samma tidningar och lyssnar på samma musik.

Krydda sedan detta med en närmast total frånvaro av religiositet och en lång tradition av en något konformistisk socialism.

Plötsligt framstår den ironiska truckerkepsen som plågade landet svårt under 2004 som aningen mer logisk.

Vilka blir då säsongens alldeles för populära plagg hösten 2007? Det märkliga är att det inte går att förutsäga, precis lika lite som det går att förutsäga vilken som kommer att bli nästa sommars alldeles för populära låt.

Kanske blir det metallicfärgade skor?

Precis som tidigare pashminasjalen och nu senast foppa-toffeln har drabbat oss?

Fast troligen blir det andra plagg. Och som vanligt kommer vi köpa dem. Och som vanligt kommer vi inse för sent att alla andra också har köpt dem.

Oscar Wilde sa att mode är en form av fulhet som är så outhärdlig att vi måste ändra den varje halvår.

JOHANNES SJÖBERG

Mer läsning

Annons