Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Novellsamling om Kinas grymhet

Grymhet är temat i Birgitta Lindqvists novellsamling vars texter i huvudsak tar avstamp i Kina. Inger Dahlman läser om onda handlingar men också om dess motsats.

Annons

Birgitta Lindqvist cyklade under kulturrevolutionen omkring i Beijing i Mao-mundering med påbjuden skärmmössa med röd stjärna. Nu bor hon sedan många år i Paris med sin Herman, vilken hon tillägnat novellsamlingen Grymhet. Den har sina utgångspunkter helt och hållet i Kina.

Tonvikten ligger vid den kinesiska kvinnan: Vid de oönskade flickebarnen som kvävdes i vatten eller aska direkt efter födelsen. Vid konkubinen och dansösen Min skatt, som på 900-talet förtrollade sin herre och prins med sina lindade ben och blev orsak till att kvinnofötter snördes ända tills Mao förbjöd det. Vid två av de få kvinnor som haft makt i Kina, kejsarinnan Cixi, som roffade åt sig Draktronen och med exempellös grymhet lekte med andras liv och vid Maos sista hustru, Gröna äpplet, skådespelerskan som inte bara organiserade kulturrevolutionen utan också tog blodig hämnd på dem som stått i hennes väg.

Härskaren i kinesernas helvete utdömer ibland ett straff värre än alla andra: att återfödas som kvinna. I den mytologiska bilden innefattas hela den kinesiska kvinnosynen.

Som motvikt ställer Birgitta Lindqvist bland annat upp 2010 års vinnare av Nobels fredspris, Liu Xiaobos. Hans slutplädering, när han stod inför rätta 2009, utgjorde en lovsång till hans älskade. Den översattes till engelska och lästes upp av Liv Ullman i Oslo, vid prisceremonin, dit han själv nekades komma. Han säger: Din kärlek är solljuset som hoppar över höga murar och bryter sig igenom järngallret… Modet att pulvrisera tusentals år av kvinnoförakt med en kärlekshyllning är vad Birgitta Lindqvist fäster sig vid.

Hennes texter fokuserar på onda handlingar eller tanklöst agerande som föder ondska. Inte ens sig själv skonar författaren. I novellen Shanghai by night skildrar hon hur hon knuffar ifrån sig en ung kinesiska som tagit hennes arm på gatan, när hon inser att kvinnan vill bli bjuden på middag. Hon hör henne säga, Du är mätt och jag är hungrig, innan hon hastar in på ett välkänt hotell för en campari soda, och sedan fortsätter kvällen på olika etablissemang. Just den texten har beskare smak än någon annan i samlingen, där man ofta frapperas av charmen i själva berättandet trots de grymheter som beskrivs.

Inger Dahlman

Mer läsning

Annons