Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nicholson gav Payne guldsits

Annons

Att få Jack Nicholson att göra något han inte gjort förut var en intressant utmaning. Han är så berömd att jag var rädd att det ska förstöra realismen i filmen. Men han är så fantastisk att se. Jag tycker inte om honom för "Batman" eller "Häxorna från Eastwick", men jag älskar "Five easy pieces" och "Chinatown", säger Alexander Payne, som regisserat "About Schmidt".

Alexander Payne är på Göteborgs filmfestival för att tala om sin tredje film. Efter att ha hyllats av kritiker för sin två tidigare verk "Citizen Ruth" och "Election" har han för första gången gjort en film som också går hem hos publiken. Och det är i hög grad Jack Nicholsons förtjänst. Han är i stort sett i centrum från första till sista bildrutan.

Jack Nicholsons karaktär Warren Schmidt är något ovanligt på film som en sur, tillknäppt, nybliven pensionär. Jobbet har varit hans identitet, och han går med tunga steg från jobbet den sista arbetsdagen. Det går inte många dagar innan hans fru dessutom plötsligt dör.

- Män är programmerade av system och institutioner och tror på det utan att ifrågasätta någonting. Jag ville ta ifrån honom allt det - arbete, familj, vänskap. Jag tror inte han i grunden frågar sig vem han är. Men han kommer att göra det närmare under filmens gång, säger Alexander Payne.

Han är själv bara strax över 40 och har alltså inte särskilt mycket gemensamt med filmens Warren Schmidt. Men Alexander Payne började jobba på manuset redan när han just lämnat filmskolan.

- När jag först skrev manuset hade jag inte en tanke på Jack Nicholson. Jag visste att jag ville göra den i min hemstad Omaha, Nebraska. Det skulle vara en komedi om en man som pensionerades, som är väldigt missnöjd med sitt liv. Jag ville göra något som var raka motsatsen till "Mandomsprovet" - med samma känsla av främlingskap, men i en annan fas av livet. Jag tänkte också på Bergmans "Smultronstället" och Kurosawas "Att leva", om äldre män som ser tillbaka och känner att de gjort misstag i livet, berättar Alexander Payne.

Men det dröjde två filmer och ett tiotal år innan han fick till det. Det var när han fick romanen "About Schmidt" sänd till sig från en producent som var vän med Jack Nicholson. Där hittade han en berättelse som gick att pussla ihop med det manus han redan börjat på själv.

Alexander Payne är helt ointresserad av att göra film om vackra kvinnor, tuffa män, mördare och seriefigurer.

- I mina filmer har jag velat fånga livet som jag ser det runt omkring mig, speciellt i en småstad som den jag växte upp i Nebraska. Jag blir väldigt glad av att se samma saker på film som jag ser i verkliga livet, inte förvandlat till något falskt.

Han ser sitt sätt att filma som en protest mot lögnerna i Hollywood.

- Där måste allt göras vackrare eller bättre för att vara värt att filma. Vi behöver alla speglas och film måste vara en spegel av våra liv, åtminstone ibland. Och amerikaner har egentligen inte gjort amerikanska filmer. De gör filmade serietidningar som lätt ska förstås i hela världen. Jag vill se något som handlar om mitt liv, en verklig känsla.

Alexander Payne fick kämpa hårt för att få pengar till sina första tre filmer. Publiksuccén med "About Schmidt" har plötsligt satt honom i en guldsits. Det kommer inte att dröja fyra år till nästa film, som det gjort tidigare.

- Jag är halvvägs igenom ett manus om två vänner i 40-årsåldern som åker på vinresa veckan innan en av dem ska gifta sig.

En sak är säker. Det kommer inte att bli någon glassig Hollywoodrulle. Men med all säkerhet en film som handlar om verkliga människor och om hur det är att leva i USA i dag.

- Utmaningen är att inte förföras av det kommersiella utan att fortsätta göra personliga filmer, säger Alexander Payne. (PM)

TORBJÖRN IVARSSON

Mer läsning

Annons