Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Något händer vid sminkbordet

Annons

Vad betyder kunskap och utbildning för ditt skapande? - Tiden på Malmö scenskola, där jag gick 1981-84, gav mig teknik. Utan den får man slita mycket mer. Innan dess jobbade jag med en fri grupp och med barnteater hemma i Fagersta. Scenskolan var tuff, men jätteviktig. Utan den hade jag blivit marinbiolog i stället och spelat amatörteater på fritiden.

Kan kunskap vara mallande och stå i vägen för skapandet?

- Som utbildad skådespelare kan man någon gång hämmas av att veta att så där får man inte göra. Ibland gör man det ändå. Man måste kunna se med distans även på vad man lärt in. Tiderna förändras och man tänker inte heller lika när man blivit över 40.

Hur tror du ditt skapande skulle sett ut utan kunskaper?

- Det finns alltid trösklar att ta sig över. Rutin och kunskap är en stor hjälp.

Går det att lära sig kreativt skapande eller ser du det som en "gåva"?

- Jag växte tidigt in i teatern, eftersom mamma var hängiven amatörteaterledare. Därför var skapande på scenen naturligt, inte en dröm som måste bekräftas.

När är du särskilt inspirerad?

- När jag ser att publiken sitter där. När man känner deras förväntan sporras man att få dem att lyssna.

Vilket är förhållandet mellan disciplin och inspiration i ditt skapande?

- Disciplinen är viktig när jag repeterar, i åtta nio veckor. Men inspirationen känns starkast när jag spelar inför publik. Det händer något magiskt när man sitter vid sminkbordet. Då sker förvandlingen, man går in i rollen. Sång och rörelseövningar är också inspirerande. Sång är passion.

Vad har förebilder betytt för ditt skapande?

- Mamma har betytt mest.

Hur vill du beskriva din skapandeprocess? Hur mycket av ditt eget skapande "refuserar" du och gör om?

- Om man gjort ett bra jobb med forskning och research inför en uppsättning är risken att köra fast mindre. Det är kymigt när man märker att omgivningen inte är på samma linje när man repeterar. Då får man prova en annan fil. Det kan bli flera filer innan allt sitter rätt. Mycket beror på regin.

- Det händer också att man har egna idéer, då får man försöka lura regissören att tro att det var hans eller hennes idé. Man kan inte bara vara duktig och lydig.

Hur gör du när du kört fast?

- Man kan inte jobba som en maskin. Andrum är nödvändigt.

Har du haft någon allvarlig skaparkris, när du övervägt att byta jobb?

- Utbildningen var ibland så tuff att jag tänkte att allt var ett misstag. Andra gången jag tvekade var när jag fått första barnet och inte hunnit lära mig kombinera rollerna. Jag grät ibland när jag gick hemifrån. Numera har jag fyra barn, erfarenhet och förtröstan. Det är viktigt att tro på att allt ska fungera.

- Jag känner inte till någon annan skådespelerska som fortsatt spela med så många barn. Med planering går det, även om man får börja läsa manus efter tio på kvällen.

Har du själv någon känsla för när din publik kommer att uppskatta din insats särskilt mycket?

- Musik är viktigt i en föreställning. Liksom en blandning av humor och allvar.

Vilka yttre betingelser är du beroende av för skapandet?

- Ett ordnat privatliv är viktigt för att man ska orka. Man måste ha ett socialt nätverk och träffa "vanliga" människor också.

Kan du koppla isär ditt skapande från din person, se din kreativitet som ett jobb vilket som helst på det sättet att jobb och fritid är åtskilda?

- När man befinner sig i ett visst skede i repetitionerna är man som i en glasbubbla. Det kan göra omgivningen svartsjuk. Man prövar repliker när man hänger tvätt och lagar mat. När man börjar spela på riktigt blir det bättre.

- Det är bra om den man lever med förstår villkoren och jag har en fördel av att vara gift med en skådespelare (Yngve Sundén).

- Att möta människor som vi skådespelare gör är häftigt. Nej, det är nog inte som vilket jobb som helst.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons