Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Myten och konstnären

Annons

Hennes fantastiska livsöde har delvis skymt det faktum att hon också var en begåvad konstnär.

Leksands konstmuseum ägnar sommarens stora utställning åt Marie Krøyer Alfvén, som målare, tecknare och inredningskonstnär.

För ett par år sedan återupptäcktes sensationellt en samling av hennes ungdomsverk i ett paket på en vind i Tällberg.

Nu visas de första gången i Sverige tillsammans med några av makarna Marie och P.S. Krøyers målningar från Skagen, inlånade från Skagens museum. Utställningen öppnar på lördag och ska gå vidare dit och till Lillehammer.

Marie Triepcke (1867-1940) visste tidigt att hon ville bli konstnär och drev igenom att få studera vid målarskolor i hemstaden Köpenhamn och i Paris ateljéskolor. I Paris träffade hon den danske målaren Peder Severin Krøyer, som blev hennes man.

Krøyer var redan känd och uppburen. Hans sätt att skildra Skagen och den blå timmen strax efter solnedgången gjorde också Marie berömd. Men hon blev berömd som modell - inte som konstnär.

Marie Krøyer var en av fem kvinnor som deltog i "Den Frie Udstilling" i Köpenhamn 1891, en utställning som präglades av de unga konstnärerna och av upproret mot den konservativa Konstakademin. Negligeringen av kvinnliga konstnärer var närmast total och Maries målningar nämndes inte i pressen.

Måleriet och teckningarna som nu visas bekräftar att Marie var en stor begåvning. Hennes känsla för det knapphändigt uttrycksfulla gör att hon som konstnär egentligen var före sin tid.

Varför gick hennes målarambitioner gradvis i stöpet? Trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter förlamade henne periodvis. Halvfärdiga målningar ropade på att bli avslutade.

P.S. Krøyer målade sin hustru drömlik, okroppslig och melankolisk, i linje med förra sekelslutets vemodsromantik. Äktenskapet med den syfilissjuke och manodepressive mannen kom att präglas av hans sjukdom.

Marie tycks också ha varit en tvivlare, inte minst i förhållande till sin egen förmåga. Därför är det med visst vemod man konstaterar att nästan alla hennes verk tillkom före äktenskapet.

- Kanske fastnade hon alltför mycket i tidens jetsetmiljö, kom för långt bort från konstnärsvärldens vardagsslit, kommenterar Leksands konstmuseums chef Martin Olin. Kanske var maken allför stor som konstnär. Marie övergick till att göra konst av sitt hem och sin livsstil.

Paret Krøyer var ofta på resa och dottern Vibeke tycks ha varit ett ganska övergivet barn redan före Maries uppbrott från hemmet. Inte bara dramatiken när hon följde Hugo Alfvén till Sverige gjorde förhållandet till dottern komplicerat.

Passionen för den svenske kompositören väckte skandal. Äktenskapet utvecklades till en grym historia med närmast strindbergska dimensioner. Kvinnojägaren Alfvén bedrog systematiskt sin fru och levde högt på sin omtalade charm.

Utställningen i Leksands konstmuseum slår fast att Marie Krøyer Alfvén också var en inrednings- och konsthantverkarbegåvning, inspirerad av den engelska Arts-and-Crafts-rörelsen och nya estetiskt radikala inredningsideal.

När Hugo Alfvén skaffade tomt i Tällberg, inspirerad av andra intellektuella som svärmade för nationalromantiken, och 1909 uppförde den första Alfvéngården (inte att förväxla med Alfvéngården i Tibble), var Marie både arkitekt och formgivare. Hon komponerade och broderade textilier, målade blomslingor på väggarna, ritade möbler. Jugend och stildrag från dansk och svensk allmogetradition blandades i inredningen.

Utställningen ger en bild av Marie Krøyer Alfvéns designkonst med hjälp av inlånade möbler, fotografier och ritningar.

1931 besökte Marie och dottern Vibeke Skagen tillsammans och lade blommor på Krøyers grav. Vibeke Krøyer ärvde föräldrarnas konstnärliga ådra, men led periodvis av psykisk ohälsa. Sina sista år tillbringade hon ensam i Tällberg där hon upplevde harmoni.

Huset hade efter Maries död först ärvts av halvsystern. Marie ömmade för Margita, dottern med Hugo Alfvén, som var i penningnöd och narkotikaberoende efter en sjukdomsbehandling med morfin.

Marie Krøyer Alfvén och båda hennes döttrar vilar nu på samma plats på Leksands kyrkogård.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons