Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilde Frang är sin fiol

/
  • Brinner. Tidningens recensent Jennie Tiderman njuter av den

Annons

20-åriga Vilde Frang är en i den nya generationen lovande violinister. Trots sin unga ålder har hon en imponerande meritlista. Hon har de senaste åren spelat med de största symfoniorkestrarna i norden och i norra Europa.

Dessutom är hon också stolt innehavare av ett flertal utmärkelser och stipendier, bland annat Circle of Friends som är instiftat av den tyska världsviolinisten Anne-Sophie Mutter.

Frang har alltid haft en passion för konstmusik. Hennes familj är också aktiva musiker inom genren, även de på stråkinstrument men för dem är det kontrabas som gäller.

- Det var naturligt att jag valde fiol. Vi hade en liten folkvagn och det fick inte plats fler än två kontrabasar i bilen.

Vilde började spela fiol vid fyra års ålder. Hennes första stora framträdande var vid tio års ålder då hon debuterade med Norges Radioorkester.

- Det framträdande som haft störst betydelse för min karriär är nog när jag blev anlitad som solist av chefsdirigenten för Oslo Filharmonikerna år 2000. Då öppnades fler dörrar för min internationella karriär.

Hennes betydelsefulla samarbete med Anne-Sophie Mutter har resulterat i en nyligen avklarad skandinavisk turné och i en framtida USA-turné 2008.

- Mutter är min största förebild när det gäller violinister. Annars är jag väldigt fascinerad av den mänskliga rösten. Ibland ligger klangerna hos violinen väldigt nära de röstliga klangerna. Det fanns ju till och med specialkomponerade arior för röster som skulle klinga som en violin! Därför är Cecilia Bartoli en av mina största favoriter.

Vilde Frangs spelsätt har av många recensenter beskrivits som intensivt, underhållande och magiskt. Hon är lite mer anspråkslös när hon talar om sitt spelsätt.

- När jag spelar är det viktigt att jag tar fram mina naturliga känslor för musiken. Personligheten och känslan är det viktigaste.

Dirigenten Alexander Hanson tillägger:

- Vilde är en fantastisk violinist. Hon har ett väldigt moget spelsätt för sin ålder och hon är medveten och lättarbetad. Dessutom har hon en väldigt bra frasering och en utsökt skimrande tonkvalitet, vilket är viktigt hos en violinist.

När det gäller musik finns det ingen tvekan om vad som får Vilde Frangs passion att svalla.

- Prokofjev är en av mina favoriter. Jag gillar blandningen av rysk romantik och detaljrikedom. Annars så spelar jag gärna musik av andra romantiker som till exempel Brahms och Schubert. Men det ska vara konstmusik. Annars är det inte jag.

I konsertprogrammet finns endast musik komponerad av ryska kompositörer.Prokofiev är representerad med två stycken. Programmet är sammanställt av kvällens dirigent som menar att det är viktigt att välja ett program som både är utmanande och passande för Dalasinfoniettan.

- Jag vill också få in en röd tråd i programmet vilket vi får med dessa ryska tonsättare. Det kommer också att passa storleken på den här orkestern, speciellt Danses consertantes av Stravinskij.

Vilde Frang menar att publiken kan förvänta sig framföranden av fantastiska verk, inte minst Prokofievs violinkonsert i g-moll.

- Det är ett väldigt explosivt och äventyrligt stycke. Jag föreslår alltid detta verk när det är tal om Prokofiev eftersom det är 100 procent honom. Det passar också mig väldigt bra. Ibland tror jag att jag är litet lik honom!

Hon tycker att det är synd att det ibland gapar tomt i åhörarbänkarna på konserter där det framförs konstmusik. Hur man ska göra för att locka fler till konserthallarna är en viktig fråga för alla i branschen tycker Vilde.

- Vi skall inte sälja ut konstmusiken till något populärkulturellt. Ingen ska behöva klä av sig kläderna. Då förändrar vi bara konstformen efter omvärlden. Vi måste locka med rafflande konsertprogram och medryckande personligheter som Cecilia Bartoli. Konstmusik är ju spännande!

JENNIE TIDERMAN

Mer läsning

Annons