Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tog paus från sitt skapande

/
  • Dubbla roller. Henry Gammelgård framträder både som dirigent och kompositör i konserten i Kristinehallen i Falun på lördag. Men den här gången får hans viola vila. Foto: THOMAS FAHLANDER

Annons

Vid något tillfälle på somrarna brukar familjen Gammelgård mönstra en egen stråkkvartett - mamma Ewa (violin), sonen Elias (violin), pappa Henry (viola) och sonen David (cello). Men alltså bara på somrarna. David reser kors och tvärs i europa som frilansande barockcellist och Elias prövar sin lycka som kompositör i Köpenhamn.

Henry Gammelgård tror inte sönerna över huvudtaget reflekterar över att de sysslar med musik. De fick följa med mamma och pappa på repetitioner redan när de var små. Henry pendlade från Linghed till symfoniorkestern i Gävle något år, hade timundervisning i kommunala musikskolan och var tidigt engagerad för organisationerna som föregick Musik i Dalarna.

Sedan tidigt 1990-tal har han varit knuten till Musikkonservatoriet i Falun, där han bland annat leder barockensemblen.

1981-1985 studerade han komposition i Malmö och på senare år har han trappat ned på musikerinslaget i sitt arbete för att få mer tid till kompositörinslaget.

- Jag har alltid sett det som lustfyllt att skriva musik. Jag är fascinerad av skapelseprocessen där det du skriver på papper senare får ett klingande resultat.

- När man är ung går mycket på intiution. Det räcker som drivkraft. Inget känns svårt. Men senare kom en eftertänksam fas. Jag frågade mig hur jag skulle fortsätta.

Henry Gammelgård bestämde sig för att 1. Gå igenom alla sina verk, 2. Granska det som han var nöjd med, det som "håller", 3. Analysera varför han anser att det "håller" och 4. Ta den insikten som ny utgångspunkt för fortsatt komponerande.

- Jag ville känna mer enhetlighet och få klart för mig vad som gick att bygga på. Det är ett sätt att skaffa sig mer kontroll. Följden har blivit att verken är mer koncentrerade.

- Först sår man ett frö, sedan handlar det om en variationsprocess där jag arbetar igenom vad som kanske bara var fyra takter. Jag ser tidigare om fröet har livskraft än jag gjorde förr. Har det inte det kasserar jag och arbetar med något annat.

Vid konserten i Kristinehallen på lördag leder han själv Dalarnas Orkesterförening i ett framförande av vad som hade arbetsnamnet Andante quasi allegretto men som fått namnet Barndomens landskap.

Gammelgård är från Kiruna och ville komponera ett verk som förmedlar de trygga bilder och stämningar av kyla, mörker, snö och norrsken han kommer ihåg från sin barndom.

Stråkarna kan tänkas illustrera ett kristallglittrande vinterlandskap, blåset spelar en långsam jojk och kontrabasarna spelar "en jordens ursång som ligger och pumpar". Det börjar stort och mäktigt, blir senare tryggt meditativt och avslutas lekfullt.

Gammelgårds eget komponerande utforskar gärna klanger och ljudfärger. Men lika bekväm är han i barokens mer rytmiskt betonade musik. Han är violast i västeråsbaserade Svenska barockorkestern som ofta får uppdrag i samband med stora passionsuppföranden, särskilt i Mälardalen.

Han ser sig inte som dirigent men har repeterat och dirigerat Musikkonservatoriets kammarorkester i mer än tio år.

- När det är välrepeterat och musikerna har lyssnat in också andra stämmor än sin egen ska det kunna bli vitalt också utan dirigent.

Fem meter bort i korridoren på Musikkonservatoriet sitter Bengt Andersson, den solist han samarbetar med i Griegs pianokonsert i eftermiddag. De har i god tid kunnat diskutera igenom detta romantiska verks utmaningar. Gammelgård beskriver det som "böljande i rytmen".

Han har alltid velat tolka Mozarts 29:e symfoni, vilket alltså blir verklighet på lördagseftermiddagen.

- Den är så klar i uppbyggnaden och har alla Mozarts klassiska byggstenar. Det är nästan en pedagogisk övning. Bara det här temat - dampam da da da da da da dampam - jag menar, vad är det egentligen? Det har ju ingen melodi, ens. Ändå är det så genialt!

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons