Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiskt storbråk inför Eurovision smutsar ner tävlingen

Eurovision Song Contest skapades för att ena Europa – nu används musiktävlingen för att förstärka konflikter.
Storbråket mellan Ryssland och värdlandet Ukraina har inneburit en hel del smolk i schlagerbägaren inför årets upplaga av världens största underhållningsprogram.

Annons

Eurovisionbråket startade redan i Stockholm i fjol när Ukrainas Jamala vann före den ryske storfavoriten Sergej Lazarev. Den ryska tidningen Komsomolskaja Pravda publicerade omedelbart en artikel med rubriken "Hur den europeiska juryn stal segern från Lazarev", samtidigt som man krävde en granskning av det "politiska innehållet" i Jamalas "1944".

Vinnarlåten var en personlig berättelse om Sovjetunionens deportering av krimtatarerna 1944. I Ryssland sågs dock bidraget som ett ställningstagande mot landets annektering av Krim 2014.

Ukrainas Jamala jublar efter att ha vunnit finalen i Eurovision Song Contest 2016 i Globen.

Inför årets Eurovision Song Contest i Kiev i Ukraina var det därför många som trodde att Ryssland skulle bojkotta tävlingen. I sista stund anmälde man dock artisten Julia Samojlova och bidraget "Flame is burning".

I samma sekund blossade bråket upp rejält.– Ukrainas säkerhetstjänst har infört ett inreseförbud för Julia Samojlova som gäller i tre års tid. Beslutet fattades nyligen, sade en talesperson för säkerhetstjänsten SBU till AFP i mars.

Samojlova stoppades eftersom hon 2015 deltog i konsert på Krim utan det särskilda tillstånd som ukrainsk lag kräver att artister som vill uppträda där måste ansöka om.

– Om de inte gör de blir de bannlysta från att framträda i landet i tre år och kan inte heller spelas i ukrainsk radio och tv. Skulle Kiev frångå sina egna lagar och göra ett undantag i detta fall skulle det tolkas som ett indirekt erkännande av Krims "ryska status", säger Jakob Hedenskog, säkerhetspolitisk analytiker och Ukraina-expert vid Totalförsvarets forskningsinstitut.

Ryssland reagerade kraftigt på Ukrainas beslut.

– Det här är ännu en skandalös, cynisk och omänsklig handling från myndigheterna i Kiev, sade Rysslands biträdande utrikesminister Grigorij Karasin till nyhetsbyrån Interfax efter beskedet.

Robin Bengtsson framför bidraget I Can't Go On under  finalen i Melodifestivalen 2017.

Även den Europeiska radio- och tv-unionen (EBU), som arrangerar Eurovision, kritiserade Ukraina. I ett uttalande sade EBU att man var "djupt besvikna" över landets beslut men att man måste "respektera värdlandets lagar".

Senare framkom dock att EBU:s generaldirektör Ingrid Deltrene, i ett brev till Ukrainas premiärminister Volodymyr Hrojsman, hotat med att stänga av det ukrainska tv-bolaget UAPBC från framtida Eurovision-tävlingar om inte beslutet ändrades.

Hotet drogs sedan tillbaka och ersattes med ett "starkt fördömande". UAPBC gick i samma veva ut med ett uttalande där man bad Deltrene att inte göra EBU till "ett instrument för yttre politisk manipulation".

Och politisk manipulation är precis vad det handlar om, enligt Jakob Hedenskog.

– Man får vara väldigt naiv om man tror att Ryssland inte visste om det här. Det är självklart att de medvetet har nominerat en artist som de visste inte skulle få framträda i Ukraina, säger han.

Jakob Hedenskog tror inte att Ryssland någonsin räknade med att den relativt okända Julia Samojlova skulle få tävla i Eurovision.

– Kan det vara en tillfällighet att det är en stackars tjej, som dessutom är rullstolsburen, som inte får komma in i Ukraina och framföra sin låt? Hela konceptet är ju utstuderat. Ryssland har skapat den här situationen för att framställa Kiev och Ukraina i dålig dager, att de inte låter henne åka dit. Ryssland letade efter ett sätt att slippa delta i Eurovision i Kiev som samtidigt diskrediterade Ukraina i västs ögon, menar Hedenskog.

Yulia Samoylova, som skulle ha framfört Rysslands bidrag i Eurovision, får inte delta i Ukraina.

Han ser hela händelsen som en "destabiliseringsaktion" och tycker inte att det är konstigt att konflikten mellan länderna också märks i Eurovision.

– Absolut inte. Det är en del av Rysslands hybridkrigföring mot Ukraina och den sker på alla plan, genom regelrätt krig, med ekonomiska och politiska medel, genom propaganda och även på kulturområdet, säger Jakob Hedenskog.

Ryssland erbjöds att delta i Eurovision Song Contest via videolänk men nobbade. Landet tackade också nej till att byta artist och i april meddelade sedan statliga Kanal ett att Eurovision stryks helt från tv-tablån.

I förra veckan kom så beskedet att Julia Samojlova återvänder till Krim för ett nytt uppträdande – samma dag som Eurovision startar.

Fakta: Tidigare Eurovision-kontroverser

Jamala: "1944", 2016

Titeln "1944" refererar till det år då Sovjetunionen deporterade hundratusentals krimtatarer. Händelsen har i Ukraina beskrivits som ett folkmord och låten, som sedermera vann tävlingen, sågs i Ryssland som ett ställningstagande mot landets annektering av Krim.

Conchita Wurst: "Rise like a phoenix", 2014

Dragartisten Thomas Neuwirth från Österrike blev hela Eurovisions älskling när han under alter egot Conchita Wurst vann tävlingen i Köpenhamn 2014. I Ryssland kallades Conchita Wursts seger för ett "tecken på förfall i väst".

The Tolmachevy Sisters: "Shine", 2014

Systrarna Tolmachevys låt "Shine" var i sig helt oförarglig, men publiken i Köpenhamn gjorde politik av deras uppträdande och buade ut det ryska bidraget.

Krista Siegfrids: "Marry me", 2013

Krista skapade stora rubriker när hon tog ställning mot Finlands dåvarande förbud mot samkönade äktenskap och kysste sin kvinnliga dansare på scenen under Eurovision i Malmö.

Loreen: "Euphoria", 2012

Under sin vistelse i Azerbajdzjans huvudstad Baku träffade Sveriges Loreen olika människorättsaktivister, vilket fick landets regering att se rött. Sveriges ambassadör kallades till Azerbajdzjans utrikesdepartement för att bemöta rykten om att han skulle ha uppmanat Loreen att göra ett politiskt utspel från scenen.

Verka Serduchka: "Dancing lasha tumbai", 2007

Ukrainas Andriy Danylko blev under sitt kvinnliga alter ego Verka Serduchka en regnbågsikon med låten "Dancing lasha tumbai" som slutade på en andra plats. Ukrainska politiker kallade Verka Serduchka för "grotesk och vulgär".

Ping Pong: "Be happy", 2000

Den israeliska gruppen Ping Pong avslutade sitt uppträdande i Globen år 2000 med att vifta med israeliska och syriska flaggor och skanderade "peace". Under sin vistelse i Stockholm besökte gruppen också en syrisk förening.

Dana International: "Diva", 1998

Israels Sharon Cohen, känd som Dana International, blev en superstjärna när hon tog hem segern i Eurovision i Storbritannien 1998 som tävlingens första transsexuella vinnare. Konservativa röster i hennes hemland försökte stoppa hennes medverkan.

Mer läsning

Annons