Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nina Stemme byter svärdet mot pistol

/
  • Nina Stemme är tillbaka i Sverige för att spela en av Puccinis mest sällan framförda operor.

Nina Stemme är tillbaka på Kungliga Operan. Efter att ha golvat den italienska och amerikanska operavärlden som Brynhilde - byter hon svärdet mot pistol i Puccinis Flickan från Västern.

Annons

Nina Stemme har fått applåder världen över för sin tolkning av ännu en Wagnerroll. För ett år sedan saliggjorde hon italienarna när hon öppnade säsongen på La Scala som just Brynhilde. Premiärpubliken applåderade i en kvart och de italienska recensenterna gjorde vågen.

I juni fortsatte hon med alla tre Brynhilde-rollerna i San Francisco-operans Wagnerring, The Stemme Ring även kallad.

Tiden i USA använde hon också för inläsningen av Puccinis guldgrävaropera som får premiär nu på lördag i Stockholm och som följs av en intensiv spelperiod med sammanlagt 14 föreställningar.

Nina Stemme gör Minnie, den kvinnliga barägaren som bär pistol lika självklart som hon läser Bibeln. Liksom Lennie i Steinbecks Möss och människor kommer Minnie från den lilla kaliforniska staden Soledad.

- Det är ungefär det som Soledad är känt för, plus ett jättelikt tråkigt fängelse. Jag tänkte först att jag skulle åka dit, men det var kanske inte just det jag behövde mest för inläsningen.

Puccini skrev sin guldgrävaropera efter David Belascos pjäs som han såg vid premiären på Broadway 1910. Flickan från Västern, eller La fanciulla del W est utspelas i just Kalifornien och brukar beskrivas som Puccinis allra djärvaste verk.

- Det var också det han var mest nöjd med. Det är stor orkester och många små roller, det flyter på hela tiden, det är mycket action och svävar aldrig ut i långtråkigheter.

För Nina Stemme blir det en återgång till den italienska repertoar som blev hennes genombrott. Fler Brynhilde väntar, härnäst i München, men först Puccini och Strauss i Stockholm, Zürich, Wien och Cleveland.

- Det har varit ganska mycket jobb att komma tillbaka till det italienska, språken kräver helt olika sätt att sjunga. Det är lätt att fastna i Wagner - som jag älskar - men allt är musik och det är så härligt att få göra olika sorter. (TT Spektra)

Erika Josefsson

Mer läsning

Annons