Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De bjuder på en annan sida av svensk folkmusik

Med föreställningen "Fäboland" vill Sara Parkman och Samantha Ohlanders lyfta fram kvinnornas betydelse för svensk folkmusik. För Sara blir också de tre uppträdandena i Dalarna en återkomst till länet hon tidigare bott i och verkat.

Annons

Folkmusikerna Sara Parkman och Samantha Ohlanders står bakom föreställningen

"Thelma och Louise i allmogestil" kallar man föreställningen "Fäboland" i ett pressutskick. Idén till föreställningen, som är producerad av Riskteatern, är något som växt fram under åren som Sara Parkman utbildat sig som musiker på bland annat Musikkonservatoriet i Falun och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm parallellt med ett växande intresse för feministisk teori och konst. Sedan har hon tillsammans med folkmusikern Samantha Ohlanders knutit ihop det.

– Det är en föreställning som handlar om fäbodar som en separatistisk plats. Både vad den faktiska platsen har varit ur ett historiskt perspektiv men också hur man kan inspireras av den även i dag ur ett feministiskt och utopiskt perspektiv, säger Sara Parkman.

Läs mer: Folkdräkt med polo och keps

Det är ingen dold historia men utanför folkmusikbubblan är det inte så känt.

Hon berättar om hur kvinnor bakåt i tiden åkte till fäbodar i skogen på somrarna för att arbete och umgås, men för att skapa musik. En annan sida av svensk folkmusik som, inte är okänd, men blivit en aning bortglömd.

– Det finns otroligt mycket bevarat om det här och de feministiska trådarna finns där hela tiden. Det är ingen dold historia men utanför folkmusikbubblan är det inte så känt. Det skapade fantastisk musik men det var också ett så tydligt matriarkat och berättar en annan historia av svensk folkmusik, säger Sara.

Läs också: Så blir Riksteaterns höst: Bert Karlsson, Sara Lidman och feministiskt fäbodliv

Sara Parkman har tidigare verkat och bott i Dalarna.

Samtidigt som Sara turnerar runt med "Fäboland" så är hon också aktuell med sin debutplatta "Sara Parkmans skog" som släpptes den 17 oktober. På albumet blandar hon den folkmusik som hon varit verksam länge inom med modern pop. Men här finns också den del kopplingar till föreställningen.

– Det finns mycket kopplingar, musiken är en röd tråd och jag har arbetet med albumet och föreställningen parallellt med varandra. Men mitt album är ju bara jag och musiken har lite olika kostym medan föreställningen är mer en berättelse på ett tema. Sedan når det lite olika människor också.

Sara är ursprungligen från Härnösand, men hon har bott i Rättvik, Malung, Falun och är nu bosatt i Stockholm. Mycket runtflyttande har gjort att hon har mycket erfarenhet av folkmusikens ställning i till exempel Ångermanland och Jämtland i jämförelse med Dalarna.

– Det finns fler utövare i Dalarna. Det gör att man har en större stolthet och bevarat mer. Det är bra men man kan också vara nästan lite för stolt ibland. Det kan ibland vara så heligt att man knappt vågar ta i det.

Läs mer: Ideellt arbete för att sprida scenkonst i länet

Här kan du se "Fäboland" i Dalarna:

23/10 – Folkets hus, Ludvika

25/10 – Musikskolan, Leksand

30/10 – Grand hotel, Falun

Mer läsning

Annons