Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musik vid Siljan: Rydinger Alin tillbaka på hemmaplan

Annons

Hon beskriver det som att hon 1988 "fick" Allmänna sången i Uppsala, en kör med många legendariska dirigenter genom åren, däribland Hugo Alfvén. Bakom gåvan anar hon Eric Ericson, en stor inspiratör och pedagog för henne, men Cecilia har aldrig frågat honom rakt ut om saken.

Dirigentuppdrag på Stockholmsoperan (Butterfly, På Sicilien/Pajazzo), Stora teatern (Vox humana), Dalhalla (den komprimerade Ringen) på Värmlandsoperan (bland annat Tristan och Isolde) följde. På Värmlandsoperan var hon chefsdirigent 1994-1998.

Hon jobbar mer än heltid. Mest som lektor i orkesterdirigering på musikhögskolan tillsammans med professor Jorma Panula. Men på somrarna brukar hon vara ledig och lata sig i Skåne med sin man och sina tre barn. Utom i år när hon omöjligen kunde tacka nej till uruppförandet av operan om Birgitta på Vadstenaakademien.

Allmänna sången har, förutom mycket traditionstunga arrangemang som går tillbaka till 1830, gjort varierade saker. Barn- och familjekonserter, barnopera och samarbete med The Real Group, Kroumata, Staffan Scheija, Håkan Hagegård och Gunnar Idenstam.

- Från Bachs h-mollmässa till det här vi gör med Sven Wollter. Det är roligt. Och kören förnyar sig också genom att sångarna är med i snitt tre-fyra år. De flesta är studenter, säger Cecilia.

Vad gör då egentligen en dirigent? Cecilia beskriver det som att hon bidrar med kunskap om musiken, hon sätter ett mål för konserterna och ser till att dessa nås genom att ge inspiration, lust och energi till dem hon leder.

Hennes yrke kräver avläsbarhet och att hon har roligt.

Och hon är en person som också verkar ha väldigt roligt.

- En dirigent kan ju förstöra en konsert genom att inte kunna musiken, genom att föda osäkerhet eller genom att inte ha någon uttrycksvilja.

Repetitionerna är dirigentens viktigaste arbetsform, som börjar ungefär två månader innan konserten, men vid konserten finns "en extra växel".

- Man sparar tio procent till konserten jämfört med repetitionerna. Där arbetar man med många intuitiva impulser.

Programmet under Musik vid Siljan i Mora, där Sven Wollter medverkar, kommer sig av den goda kontakt Cecilia fick med skådespelaren när han för en roll i filmen En sång för Martin skulle spela en dirigent.

- Vi hade en härlig vår. Det är som att lära sig ett språk. Han fick lära sig vad som betyder vad i partituret. Sven är väldigt rörlig i känsla och intellekt.

De har tillsammans diskuterat sig fram till ett program med mycket svensk musik, där Wollter reciterar text och sjunger Bellman och Taube. De har strävat efter "kontakt" mellan orden och musiken och Cecilia tycker att de har lyckats.

- Vi får hjälp med orden av honom och han får hjälp med att tonsätta sina ord av oss. Jag tycker det slår gnistor om det här. Ämnena är livet och kärleken.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons