Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motor: Hitech under huven

Annons

Det är alltid en viss tillfredsställelse att dra igen dörren i en Audi. Det dova dunket när dörren sluts känns så gediget, så rejält och så tyskt.

En känsla som går igen i hela bilen och en känsla som många tycker att det är värt att betala mycket pengar för.

Redan i billigaste versionen kostar Audi A4 med minsta motorn på 1,6 liter 217 000 kronor.

Med den direktinsprutade tvålitersmotorn och Avant-utförande är priset uppe i nästan 250 000 kronor.

FSI-tekniken (Fuel Stratified Injection) har använts av Audi

tidigare. Enligt Audi är det tack vare FSI som företaget har haft så stora framgångar i de senaste årens 24-timmarstävlingar på franska Le Mans.

Under 24-timmarstävlingarna har Audis racervagnar kunnat köra fler varv mer än konkurrenterna utan att tanka och därigenom vinna.

I ärlighetens namn har nog vinsterna berott på att konkurrenterna inte haft lika snabba och tillförlitliga bilar.

På pappret är 2,0 FSI bränslesnålare än vanliga 2,0. I verkligheten är skillnaden inte så stor. Men 2,0 FSI är en väldigt trevlig motor. Vridmomentet är rejält och kommer redan vid låga varv, ändå är motorn mer varvvillig än man är van vid med Audis motorer.

Nästa steg är 1,8-liters turbomotorn som numer har 163 hästkrafter. Det är en populär och trevlig motor det också men både priset och bränsleförbrukningen är högre.

Mellanklassmodellen A4 är en bil för den lilla familjen eller för den ensamma föraren med extra utrymmesbehov.

Baksätet i A4 är inte överdrivet stort, två personer sitter bra - för tre vuxna blir det trångt.

I förarsätet sitter man bäst. Tillsammans med Volvo har Audi världens bästa förarplatser och att hitta rätt körställning är aldrig svårt.

Fjädringen i Audi A4 är ganska hårt satt, trots det upplevs inte bilen som stötig. Fjädringen sväljer motorvägsskarvar och potthål på ett vuxet sätt och något skrammel förekommer inte.

Äldre Audi är byggda för att gå rakt fram på autobahn och särskilt roliga på kurviga vägar har bilarna aldrig varit. A4 av senaste generationen bjuder på mer körglädje men det märks att bilen fortfarande är byggd för tyska motorvägar.

Säkerheten är en viktig del i Audis biltillverkning och A4 tillhör en av de säkraste mellanklassbilarna. I Euro Ncaps krockprover tilldelades A4 fyra stjärnor av fem möjliga.

8 000 kronor mer för en trevligare och sportigare motor kan vara motiverat men köp inte A4 2,0 FSI i tron att du kommer att tjäna in pengarna på den lägre bränsleförbrukningen, så stor är inte skillnaden i verkligheten.

(PM)


Faktaruta:fakta | Audi A4 2,0 FSI

Pris: 247 800 kronor

Motor: Fyrcylindrig, 150 hk vid 3 250 varv/minut

Vridmoment: 200 Nm mellan 3 250 - 4 250 varv/minut

Toppfart: 218 km/tim

Acceleration: 0-100 km/tim 9,6 sekunder

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 0,71 l/mil

Tjänstevikt: 1 550 kg

Maxlast: 405 kg

Vändradie: 5,55 meter

Mått: Längd 454 cm, bredd 194 cm, höjd 143 cm

Säkerhet: Dubbla krockkuddar fram, dubbla sidokrockkuddar och krockgardiner, antisladdsystem, bromsassistans, Isofix, lastförskjutningsskydd i Avant.

JOHANNES COLLIN

Mer läsning

Annons