Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möten med farfar

Annons

konst |

Werkmäster - då och nu

Orsa kulturhus

14/2-9/3

Två generationers konstnärliga uttryck ställs mot varandra i utställningen Werkmäster - då och nu, som nyligen öppnats i Orsa kulturhus. Rättvikaren Jerk Werkmäster (1896- 1978) är modernisten som förvaltade arvet från dalmålarna. Sondottern Josabet Werkmäster (född 1964 och verksam i Malmö) mixar på ett helt annat sätt tradition och ny teknik.

Mötet och brytningen mellan deras modernism, respektive postmodernism, och hennes textila nytänkande är intressant, men bortsett från släktskapet känns det inte som någon självklarhet att sammanföra de två i samma utställning.

Josabet Werkmäster, som växte upp i Uppsala, hann bekanta sig med sin farfar under barndomens sommarvistelser på Målargården i Rättvik, men hon står uppenbart på helt egna konstnärliga ben. Här använder hon sig av de möjligheter som ny fototeknik ger i samverkan med textilens materialkänsla. Josabet Werkmäster väjer för det pretentiösa i motivvalen när hon dokumenterar vardagen i den närmaste omgivningen. Bildberättelserna bryts itu, blir till splittrade collage eller individuella experiment, där ytan, sammetsmjuk eller plastblank, förvandlar stämningen.

Utställningen ger en ganska begränsad överblick över Jerk Werkmästers verksamhet. Vid ingången möter en stor skiss till en restaurangvägg, ett prov på hans mycket dekorativa orientaliskt inspirerade stil. Jerk Werkmäster brukar ju annars för många främst kopplas ihop med dalatraditionen och inte minst illustrationerna av Erik Axel Karlfeldts dikter. Han skapade en egen elegant och formsäker stil som lyckades smälta samman dalmåleriets formelement med modernismen. Linoleumsnitten med bibliska motiv är höjdpunkter i hans produktion och några av dem kan vi se i utställningen.

Jerk Werkmäster var i hög grad formgivare. Något som inte var ovanligt i hans generation, då intresset för form sträckte sig över allt från traditionell konst till brukskonst, utställningsdesign, böcker och yttre och inre miljö. 1933-68 var han konstnärlig ledare för Nittsjö keramik, något som speglas i en liten monterutställning i trapphallen.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons