Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moderna museet på Leksandsbesök

Annons

Många höjdpunkter ur den svenska konsthistorien visas i sommarens stora utställning på Leksands konstmuseum, som öppnar i dag. Bland de 30-tal konstnärerna finns storheter som Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén, Albin Amelin, Siri Derkert, Vera Nilsson och Bror Hjort.

- Vi är överväldigade över att Moderna museet lånat oss en så förnämlig kollektion, säger utställningskommissarien Ann-Sofi Topelius.

Sommaren på Leksands konstmuseum rymmer också andra attraktioner: en specialutställning som visar Eric Grates märkliga insats som scenograf och en miniutställning med Rune Lindströms egna illustrationer till Himlaspelet.

Perioden 1915 - 1945 var något av en guldålder för svenskt måleri och alla som älskar den klassiska modernismen kan räkna med högtidsstunder i Leksands konstmuseums salar.

Moderna museet satsar numera på att nå en ny publik genom samarbete med regionala museer. Tillsammans med Leksands konstmuseum har representativa verk ur samlingarna valts ut och Moderna museet har visat sig från sin mest generösa sida.

Utställningen ger en bred bakgrund till de samlingar av Hilding Linnqvist, Eric Grate och Alf Munthe som finns i Leksands konstmuseum och sätter in deras verk i ett tidssammanhang.

På 1910-talet kom många svenska konstnärer hem från Paris med nya idéer om djärva färgsammanställningar och linjespel, efter en tid med Henri Matisse som lärare. Expressionismen hade frigjort deras känsla för motivet. I Stockholm fanns inte Paris brusande storstadsliv, men väl den nybyggda Slusskarusellen och ett livligt hamnliv, industrialismens maskiner och transporter.

Sigrid Hjertén målade den originella och färgsprakande Skördemaskiner i Stadsgården 1915. Bredvid i stora salen hänger Leander Engströms lappländska landskap som en blå motvikt, lika dekorativt uttrycksfull.

Ett härligt exempel på tidens kubistiska experiment är Isaac Grünewalds stora målning Lyftkranen. Samma tid utförde Siri Derkert sitt Stilleben med tekanna i mjuka gråtoner.

Det moderna livet, det framväxande industrilandskapet och den nya livsstilen fängslade författare och konstnärer första hälften av 1900-talet. Konsten speglade ofta en vital framtidstro. Samtidigt sökte sig många till intimiteten i småstadsidyllen. Den folkliga traditionen levde vidare hos Hilding Linnqvist och hans generationskamrater Eric Hallström och Gideon Börje. Hos Sven X-et Erixson och Bror Hjort var folkvisetonen mer frodig än drömsk.

Sommarutställningen med titeln Moderna museet c/o Leksand fungerar som en annorlunda konsthistorievandring, där det uppstår intressanta möten mellan olika konstnärer och ny närhet till verken.

20-talets nya saklighet och 30-talets tidsreportage ledde vidare mot nya riktningar, då det inre landskapet fick sina uttolkare - via surrealismen, som hos Halmstadsgruppen eller via mystiken, som hos Carl Kylberg.

Lennart Rodhes målning Kyrkogården från 1945 befinner sig på gränsen till total abstraktion. Någonstans där sätter utställningen punkt. Fler utställningar skulle kunna ta vid där den här slutar. Kanske något att hoppas på för framtiden?

Himlaspelet uppmärksammas med en egen liten utställning i konstmuseets kafé. Rune Lindströms sirliga små akvarellillustrationer, bland annat skådespelarporträtten, har en egen stil, full av humor. Bilderna och annat material berättar om hans syn på spelet.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons