Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyckat fotoexperiment av amatör

Annons

KonstJag vill erbjuda invånarna i Grängesberg en möjlighet att se sin bygd med nya ögon, säger amatörfotografen Norbert Gottschaldt om sina bilder. Ett tydligt exempel på det är bilder från uppträdanden av Saxdalens manskör där perspektivet är sångarnas och publiken blir händelsens centrum.

Ett vant perspektiv för Gottschaldt som sjunger i kören.

Det är bilder från olika kulturevenemang som blandas med mer renodlade naturvyer. En bildsektion fångar inspelningen av ett sångspel om Dan Andersson och utdelningen av förra årets Dan Anderssonpris är väldokumenterad. Dessa bilder har gemensamt en starkt dokumentär känsla, ibland med viss dramatik, som stavtagen innan målgången i förra årets Vasalopp. Vem ska få kransen? Kranskullan gör sig redo men i dessa dramatiska sekunder är allt ovisst.

I naturbilderna bryts dokumentärkänslan av en mer genomarbetad estetik, och det är här Gottschaldt har sin styrka.

I en bildsvit från vandringsleden Gruvtrampen andas det en smygande, närmast spöklikt suggestiv känsla.

Knotiga träd och sumpmark är färgade av en dimma och vi ser en vandrare figurera på somliga av bilderna. Inte igenkännbar, utan gåtfull som landskapet.

Det ger bilderna en mytisk prägel. Skyltarna längs vandringsleden ser ut som krucifix, det är effektfullt och förstärker ett närmast skräckromantiskt intryck.

Gottschaldt experimenterar med andra mytiska figurer.

I en serie bilder från sjön träder oss en gestalt till mötes som närmast för tankarna till den lille havfrue. Men det kan även vara näcken utan sin fiol. Även här fångas hur myten lever i den enskilda personen. Gottschaldt har lyckats med sin ambition att erbjuda bygden ett berikande perspektiv.

ANDERS LAGERQUIST

Mer läsning

Annons