Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Louisiana bjuder på nyanserad Matisse

Annons

Vintern 1940 insjuknar Henri Matisse i tarmcancer. Han genomgår en lyckosam operation, som ger honom ytterligare fjorton år att leva.

Tiden före och efter denna operation brukar allmänt räknas som en vattendelare i Matisse konstnärskap. Det brukar heta att Matisse försvagades till den grad att han gav upp måleriet.

Att detta inte är helt korrekt, framstår med all tydlighet på den stora Matisse-utställning som precis öppnat på Louisiana i Danmark. Kallad Matisse - ett nytt liv sätter den fokus på perioden efter Matisse operation. Här märker man att Matisse visst målade vidare; i alla fall fram till 1948.

Matisse själv upplevde perioden efter operationen som den kanske viktigaste i hans konstnärskap. Lättad över att ha besegrat sjukdomen, upplevde han det som ett andra liv givits till honom. Samtidigt utmärks Matisse arbeten under denna period också av ett vemod, inte minst beroende på den nazistiska ockupationen av Frankrike som drabbade honom personligen.

Det som är nytt med Louisianas utställning, är att man bygger den på den korrespondens som Matisse växlade med konstnärskollegan André Rouveyre. Matisse och Rouveyre var ursprungligen studiekamrater från Ecole des Beaux-Arts i Paris, men hade träffats i Sydfrankrike där båda levde i exil undan nazisterna. Genom åren växlade Matisse och Rouveyre över 1 200 brev, där Matisse ingående beskriver och diskuterar sitt arbete med konsten. På utställningen visar man omväxlande en del av dessa brev med drygt 150 verk.

Det är en gammal Matisse man möter. Samtidigt finns där något ungdomligt. Tveklöst är Matisse efter operationen en fysiskt sliten man, men med ett sinne som fortfarande är öppet för förändringar. När kraften inte riktigt räcker till att måla, utvecklar han i stället tekniken med att klippa i papper. Han klipper ut färgade figurer, och med hjälp av sin assistent, komponerar han ihop dessa på dukar.

Det som gör Matisse senare period intressant, är att han överger den traditionella avbildningen. Matisse slutar att imitera verkligheten och försöker istället att återskapa den genom en inre, mental känsla.

Ett träds födsel i en konstnärs huvud kallas en serie teckningar som Matisse skickade i ett brev till Rouveyre 1943. Han skriver att han aldrig tidigare lyckats teckna av ett träd, just därför att han försökt avbilda det. Genom att låta handen och huvudet plötsligt ³bli" som ett träd, upplever han det som om han lyckas. På samma sätt är det med den stora klippserien (och sedermera bokverket) Jazz som Matisse gör mellan åren 1943-1947 - det är jazzens rytmik och improvisation som Matisse försöker återskapa.

Att Matisse verk i dag blivit klassiska och är en del av en närmast tillrättalagd visuell kultur, kan skapa vissa barriärer i upplevelsen. Placerar man emellertid verken i relation till sin tid, avspeglar sig i stället en radikal konstnär som utmärks av nytänkande, experimentlusta och uppfinningsrikedom.

Och utställningen på Louisiana är ett utmärkt tillfälle att upptäcka det!

PATRIC MOREAU

Mer läsning

Annons