Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Löfströms tankevärldar på Andréhn-Schiptjenko

/
  • Största verket i utställningen är videoverket A Void som blandar mönster från olika kulturer med former som uppstår i synnerven när den återkopplar mellan hjärnan och näthinnan.
  • I nio kollage ställer Löfström frågor om vår uppfattning av verklighet.
  • Det är tredje gången Katarina Löfström har en separatutställning på Andrén-Schiptjenko i Stockholm.
  • Från videoverket A Void.

Tankens vindlingar och hjärnans förmåga att bilda egna mönster. Det är teman i Katarina Löfströms nya verk som visas i en separatutställning på Andréhn-Schiptjenko i Stockholm.

Annons

Den mänskliga uppfattningen om hur saker och ting hänger samman är utgångspunkten i Katarina Löfströms bildvärld. Hon är uppvuxen i Falun och räknas i dag som en av landets främsta videokonstnärer. Förra året fick hon Landstinget Dalarnas kulturstipendium, i Dalarna hon har bland annat ställt ut på Galleri Se Konst och på Magasinet i Falun.

I sina verk undersöker hon allmänmänskliga frågor. Rymdsvindeln som uppstår när man tänker på rymdens oändlighet, och om den tar slut, vad finns där? Den mänskliga hjärnans möjligheter att med tankar skapa världar och medvetandets olika lager är komponenter som finns med i hennes skapande. I tidigare videoverk har hon undersökt olika stadier av medvetande: som vakenhet, dagdrömmar och ett slags trance-tillstånd.

Idéerna till de nya verk som visas på Andrén-Schiptjenko sedan i torsdags har Löfström arbetat med under en konstnärsvistelse i Mexico under hösten 2012.

I det största verket, ett åtta minuter långt videoverk med titeln A Void, binder hon samman mönster från olika kulturer. Löfström lyfter fram ornamentik som korresponderar mellan mönstren och länkar på ett fint sätt samman skilda kulturer. I videoverket möter mönstren de former som uppstår i synnerven när den återkopplar mellan hjärnan och näthinnan. Former som är ett universellt språk, alla människor kan uppleva fenomenet. Trianglar, cirklar och romber som uppstår när man blundar hårt eller som man kan urskilja under ett migränanfall.

I nio kollage fortsätter Löfström att utforska teman som hon berör i A Void. Idéer om det faktiskt upplevda och det som kan vara en synvilla. Hon använder sig av bilder från videoverket utskrivet på akvarellpapper. Bilderna lägger hon i flera lager med utklipp som gör underliggande lager synliga.

I kollagen ställer hon frågor om vad vi uppfattar som verkligt och vad som kanske kan vara parallella verkligheter.

Förra året utförde Löfström en permanent installation i den nybyggda Mood-gallerian i centrala Stockholm. Kopparverket Thought Form (Embracing Space) är en iscensättning av den mänskliga tanken, ett slags flödesschema över specifika idéer och stämningar.

För utställningen på Andrén-Schiptjenko har hon skapat en fortsättning på serien med ett platsspecifikt verk. Blanka kopparrör kopplade till varandra som klättrar på två sidor av en vägg.

Utställningen på Andréhn-Schiptjenko som pågår till 15 maj är den tredje separatutställningen Löfström har på galleriet. Andra arbeten som Löfström nyligen avslutat är bland annat en fast installation på Uppsala Konsert och Kongress, ett verk för Europeiska patentverket huvudkontor i München och en installation för Karolinska Institutet i Stockholm. I april kommer hon att delta i en grupputställning på Casa Lago i Mexico City med titeln Lotus Eaters.

Mer läsning

Annons