Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liza Marklund fast i tidningsklippens träsk

Annons


Liza Marklunds hjältinna Annika Bengtzon riskerar husfriden för att kunna jaga sommarens hetaste story i nya deckaren Prime Time.

Men Bengtzons löpsedlar bleknar i ljuset av de svenska semestertidernas verkliga story - Liza Marklund i färd med att exponera sin nya deckare, i tv-soffor, i kvällstidningar, i bokklubbar och i reklam.

Framgångshistorien med Piratförlaget är till ytan så klassisk under dog att den kunde tagits från ett rejält mittuppslag med en åttaspaltig bild i Expressen.

Kunde förresten - den har ju berättas både där och i Aftonbladet ett otal gånger, för när Liza Mark-lund och hennes kompis Sigge Sigfridsson gav sig in i förläggarbranschen och utlovade upprättelse, berömmelse och halva vinsten till alla vinstblåsta författare så var det ett litet oprövat, nystartat förlag som tog sig an de stora otäcka förlagen och mot alla odds gick segrande ur striden och vann tiotaggarstroféer som Jan Guillou och Marianne Fredriksson.

Ingen kvällstidning med självaktning kan motstå det.

Suck - men varför berätta det som alla vet?

Så tradigt och nattståndet att än en gång dra succéhistorien Liza Marklund som nu är inne på fjärde deckaren med Annika Bengtzon som huvudperson, men ändå så ofrånkomligt (även om Sigfridsson hoppat av förläggarlokomotivet).

Det är ju en del av kändissagan där reglerna säger att gamla synder och triumfer bör, rentav ska tas om och om igen - precis som för Liza Marklund.

För som den mördade tv-kändisen Michelle Carlsson i Mark-lunds senaste Bengtzon-gåta så är Marklund nu för alltid fast i tidningsklippens träsk.

I Prime Time är det den mördade Michelles aborter, kärlekshistorier, tillkortakommanden, familjeförhållanden, skönhet, karisma och succéer som harvas om och om igen i den allsmäktiga kvällstidningsvärld som Annika Bengtzon verkar i - bortom döden till och med.

För Liza Marklund är det succén som måste harvas. Hon som skapat sig till kändis, genom att välja att vara en författare vars namn är dubbelt så stort som verkets titel, vars ansikte är omslagets dragningskraft, vet som gammal kvällstidningsmurvel att hon är en saga som kräver att berättas om och om igen.

Även Prime Time bär hennes ansikte, större än någonsin tidigare.

Just därför att det finns ett genomarbetat succékoncept där inget lämnas åt slumpen så lanseras boken lagom till skolavslutning och semestertider, just därför kör en 30-sekunders reklamfilm igång på tv4 ikväll, just därför exponeras Marklund maximalt i din tv, din kvällstidning och din damtidning den närmaste tiden.

Få, om ens någon, svensk författare har så medvetet omvandlat sig själv till ett säljande varumärke, ett varumärke som faktiskt är viktigare än kvaliteten på själva produkten. Liza Marklund kan i år framöver sälja deckare på att sätta sig själv på omslaget oavsett vad som finns innanför pärmarna.

Det betyder inte på något vis att den nya Bengtzon-deckaren är usel.

I Prime Time ställs kriminalreportern Annika Bengtzon än en gång inför valet mellan privatliv och karriär.

Det är midsommarhelg, och Bengtzon ska ut i skärgården med maken och småbarnen. Då rings hon in av chefen - tv-stjärnan Michelle Carlsson är mördad under en tv-inspelning på ett sörmländskt slott.

Ständigt sliten mellan familj och karriär väljer Bengtzon sommarens hetaste story och hamnar därmed i en äktenskaplig kris som utgör en av Prime Times två bihistorier. Den andra rör en maktkamp på tidningen, i skuggan av att kvällstidningarnas mest säljande löpsedel är död.

Prime Time är en habil thriller men inte mer. Den stjäl ramen tämligen fräckt från klassiska deckare, men sämre läromästare går det i och för sig att ha.

Det är förutsägbart kittlande, precis som de kvällstidningar Marklund fostrats på. Definitionen på en bra nyhet är ju aldrig att den är helt ny, utan att den är något vi känner igen som en nyhet. Således också här:

Ett från början känt antal misstänkta, instängda på ett slott, samtliga med mer eller mindre väl dolda motiv att mörda offret, ett låst rum och en dramatisk upplösning där de potentiella mördarna är samlade för det stora avslöjandet - det känns bekant på något sätt.

Det är inget direkt fel med det, men nog känns det som att idéerna pyser sakteliga ur det ständigt framåtångande deckartåget.

Även om Prime Time kronologiskt utspelar sig före Sprängaren men efter Studio Sex och Paradiset så känns valet av ämne logiskt som den fjärde historien.

Den ger sig i kast med den desperata vikt vid berömmelse som även vanligt folk lagt i dokusåpornas Sverige, och den sätter fo-

Mer läsning

Annons