Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisa Nilsson säsongs- öppnar i Dalhalla

Annons

Efter Lisa Nilssons femåriga tystnad åren 1995-2000, under vilken hon gifte sig, fick barn och gav mycket få offentliga konserter, har hon delat publik och recensenter i två läger.

Det började med skivan Viva (2000) som var ett tydligt steg från soulpopen. Därmed bröts samarbetet med Mauro Scocco som hade skrivit låtarna till skivorna Himlen runt hörnet och Till Morelia.

Steget blev än tydligare med halvårsgamla Små rum - "ett steg till mot känslor, svensk folkhemsjazz och mindre souligt" som en recensent skrev.

Med tiden kom krav på en mer strömlinjeformad och opersonlig musik. för internationell lansering. Lisa Nilsson har själv lanserat liknelsen att hon gick omkring i en honungsoverall:

- Människor som kom i min väg ville slicka på det där söta och underbara, har Nilsson sagt till Aftonbladet.

Hon har en gudagiven röst. Den är bortom invändningar och kritik. Men vad Lisa Nilsson använder sin talang till har diskuterats ivrigt. Utflykter till soulen (singeln Tror på dig med Stephen Simmons) och visan (Telegram för fullmånen på Cornelis-hyllningen Den flygande holländaren II) har fått mycket beröm. På de två senaste plattorna har hon och hennes make Henrik Janson, som är studiomusiker, skrivit låtarna. Deras teman och texter väcker mycket olika känslor. Några betecknar dem som innerliga och äkta. Andra klassar den som dålig tonårspoesi.

Sådan kritik har förödande effekt på Lisa Nilsson, som själv sagt att hon inte kan skilja på artisten och privatpersonen Lisa Nilsson.

Det var på vippen att Små rum kom att innehålla en Pet Shop Boys-rökare skriven av Staffan Hellstrand, men det skulle spräckt den tematiskt intima tonen i albumet.

Hon experimenterade med att använda Niclas Frisk (Atomic Swing) som producent, men valde det säkra före det osäkra med Johan Ekelund (Ratata) som producerat hennes tidigare skivor.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons