Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lilja 4-ever kommer att slå knock på dig

Annons

Film | drama

LiljA 4-ever

regi: Lukas Moodysson

i rollerna: Oksana Akinsjina, Artiom Bogutjarskij, Elina Benenson, Lilija Sjinkarjova, Pavel Ponomarjov, Tomas Neuman m.fl.

När allt fler svenska filmstjärnor styr kosan mot penningstinna Hollywood för att tävla om vem som har de största blondinbrösten eller den värsta birollsbrytningen som dumdum actionskurk, då åker den största svenska filmregissören efter Ingmar Bergman och Roy Andersson till Ryssland för att göra socialrealistisk lågbudgetfilm om en utslagen tonårsflickas nedstigning i helvetet.

Bara en sådan sak kan få ögonen att tåras på den mest uppgivna och cyniska av humanister.

Att gå sin egen väg även om den leder mot strömmen.

Att vägra låta sig köpas.

Regissören Lukas Moodysson har förmånen att kunna välja vilken väg han vill gå i livet. Det har inte huvudpersonen i hans tredje film. Däremot så är den 16-åriga ryska flickan Lilja en person som vägrar att sälja sitt hjärta och sin själ.

Allting annat går på realisation, men hjärtat förblir osårbart in i döden.

Öppningsscenen i Lukas Moodyssons nya nattsvarta långfilm är en parafras på "broscenen" från förstlingsverket Fucking Åmål. Två relativt välmående, skyddade och oskuldsfulla svenska småstadsflickor står och spottar efter bilar och längtar efter bättre liv. Här finns plats för medmänsklighet, vänskap, hopp och kärlek.

För huvudpersonen i Lilja 4-ever finns ingen sådan lycka vid horisonten.

Här är de enda alternativen döden eller ett än värre öde, och den enda frälsning som står att finna är den som erbjuds av liemannens slutgiltiga svep.

Det är en fruktansvärt mörk och dystopisk film han gjort, Lukas Moodysson.

Framför allt för att det stycke verklighet som beskrivs känns så kusligt sant och trovärdigt.

Liljas nedstigning i Hades börjar antagligen tidigare, men för oss i biopubliken inleds den när hennes mamma träffat en man och bestämt sig för att flytta till USA.

Mamman berättar att Lilja inte kan åka med, att hon måste komma efter senare. Mamman reser till USA och lämnar sin unga tonårsdotter kvar i en storstadsförort någonstans i den havererade supermakten Sovjetunionen.

Därifrån leder varje steg nedåt mot skärselden för 16-åriga Lilja.

Hon blir fråntagen lägenheten, tvingas bo i en död alkis gamla råtthål, blir utpekad som hora i skolan, får elströmmen avstängd, har inga pengar till mat.

Hennes enda vän är en näst intill hemlös, limsniffande pojke som heter Volodja och är ett par år yngre än Lilja.

Två ensamma barnasjälar i ett hav av social misär.

Lilja försöker desperat finna alternativ, men ser slutligen inget annat sätt att få pengar till mat för dagen än att prostituera sig.

På en av nattklubbarna där hon säljer sex till utländska torskar blir hon upptäckt av Andrej, en söt och omtänksam kille som bara tycks vilja Lilja väl. Andrej lockar Lilja med drömmen om ett bättre liv i Sverige, men när han har henne i fällan säljer han henne som en handelsvara.

Det ljuva livet och kärlekslyckan finns inte i drömlandet Sverige. I Sverige finns en tillvaro av fångenskap och slaveri.

Och för Lilja finns det till sist bara ett sätt att finna nåd, en väg att fly undan sexslaveriets förnedring.

Visst finns det någon enstaka passage i Moodyssons film som känns en aning klichéartad, kanske finns det också scener som tappar i spänning för att de tänjs ut för långt i tiden, men det är småblessyrer.

Lukas Moodyssons nya långfilm är en socialrealistisk käftsmäll som träffar rakt i själen och som kommer att slå knock på dig som tittar.

Skildringen av en ung flickas väg in i prostition och sexslaveri är oerhörd och fruktansvärd.

Fruktansvärd för att den känns sann.

Lukas Moodysson har tidigare visat att han är en mästare på att ge personregi till barnskådespelare. Här visar han att han inte har någon överman i världen på just det området. Oksana Akinsjina och Artiom Bogutjarskij som spelar det tragiska vänparet Lilja och Volodja gör båda helt fantastiska rollprestationer.

Men det som är mest imponerande är ändå att Moodysson lyckas slå an exakt rätt ton i sin film. För att kunna dramatisera en berättelse som ligger så nära verkligheten som Lilja 4-ever gör på ett trovärdigt vis MÅSTE regissören hitta rätt ton hela vägen in i mål, och Moodysson demonstrerar här prov på en "musikalitet" som snuddar vid det absoluta gehöret.

Frågan är om någon annan nu levande svensk regissör hade fixat att göra Lilja 4-ever utan att överdramatisera eller spela falskt? Tror faktiskt inte det.

Vad gör en människa som befinner sig i yttersta nöd? Vad händer när Gud inte svarar? Trosfrågorna och religiositeten har en alldeles egen roll att spela i Moodyssons film, och regissörens jordbundna, pragmatiska sätt att närma sig ämnet uppvisar relativt starka likheter med Kieslowskis sätt att behandla religionsfrågor i novellfilmsserien "Dekalogen - de tio budorden".

Klart är att detta är Lukas Moodysson mest allvarstyngda och nattsvarta filmverk till dags dato. Lilja 4-ever är inte bara en viktig film, utan också den bästa svenska långfilmen du kommer få chansen att se i år.

En dystopisk, deprimerande film om ett stycke verklighet där det varken finns plats för hopp, nåd eller barmhärtighet.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons