Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Larz-Kristerz går tillbaka till rötterna på nya skivan

/
  • Nu väntar en sommar med trettio spelningar för Larz-Kristerz.
  • Larz-Kristerz har skrivit flera låtar själva den här gången.
  • Peter Larsson berättar om hur ögonen på låtskrivarpartnern Sören

När Larz-Kristerz släpper sin nya skiva Det måste gå att dansa till så blir det stor fest i Älvdalen. I eftermiddag inleds en intensiv sommar för bandet.
– Det ska bli roligt att se hur skivan tas emot, särskilt det egna materialet, säger Peter Larsson.

Annons

I vanliga fall så brukar Älvdalsborna få chans att köpa ett nytt album med Larz-Kristerz före resten av Sverige. Den här gången blir det inte så, men för att kompensera lokalbefolkningen för detta så kommer bandet att "vända upp och ner på hela byn". Trond Korsmoe och Peter Larsson berättar om planerna:

– Skivan släpptes i onsdags, men eftersom vi ska spela på fredag (läs: i kväll) så tyckte vi att vi skulle ha skivfesten samma dag som det, säger Trond.

Ingen lär missa vad som är på gång: Från lunch och framåt så kommer en bil med högtalare på taket att med jämna mellanrum åka runt och basunera ut budskapet i centrum. Sedan följer ponnyridning, skivsignering samt en och annan spektakulär överraskning. Upplägget har de tänkt ut själva.

– Man är väl lite störd... Vi har mycket onödig tid i turnébussen och då växer planer fram.

Sedan Larz-Kristerz blev kända så har de fått en uppsjö av låtar skickade till sig från såväl amatörer som proffs.

– Ibland tar man sig för pannan. Det är många som inte förstår vad det handlar om, men det beror väl på hur vi ser ut, säger Trond.

På skivan Det måste gå att dansa till så har de, trots det stora inflödet av låtar, tagit ett större kliv framåt själva som låtskrivare. Andra som bidragit är Erik "Billy Opel" Morell, Nisse Hellberg och Sören "Sulo" Karlsson.

– "Sulo" har skrivit låtar med Idde Schultz och åt Kikki Danielsson bland annat. Jag träffade honom av en slump. Jag skulle åka till Kanarieöarna och bakom mig stod en kille som såg helt stirrig ut. Efter ett tag kom han fram och frågade om jag var med i Larz-Kristerz. Vi bodde på samma hotell och umgicks en del och höll sedan kontakten, säger Peter Larsson och tillägger att Sulos stirriga blick berodde på flygrädsla.

– Och Billy Opel är nästan som en son för mig så det är kul att han är med, säger Trond.

Inspelningen var en av de roligaste de gjort tycker de. De isolerade sig i studion i några dagar tillsammans med producenten Figge Boström och stämningen var kreativ och avslappnad.

– Det var nästan roligt att spela in för en gångs skull, det är ett jävla skitjobb annars, säger Peter.

– Ja, det brukar vara mest skräck, säger Trond.

En anledning att det fungerade så bra var att de var bättre förberedda än vanligt och att de därför kunde spela in grunderna live.

– Jag tycker att man hör den känslan på skivan, säger Trond.

Det fanns gott om gamla, fina instrument i studion, bland annat en stor hammondorgel. Den började dock brinna mitt under inspelningen av låten Förlåt.

– Det kom en reparatör på natten, men den gick inte att laga. Vi fick köra med en synth i stället, säger Peter.

Lagom till skivsläppet så har de också skaffat sig nya, 70-talsinspirerade scenkostymer i rött och vitt designade av Melanie Larsson och bandets Stefan Nykvist och med specialtillverkade träskor från Oxberg.

– Vi ville tillbaka till det rödvita. På förra skivan hade vi mer country-kläder, men nu passar sparkdräkterna bättre, säger Trond.

– Musiken är också lite tillbaks till 70-talet – även om jag tycker att det är mer rock än dansband, säger Peter.

Men det måste gå att dansa till?

– Jo, självklart.

Mer läsning

Annons