Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågkonjunktur för b-film i Cannes

Annons

På MIF, den stora filmmarknaden, gick affärerna dåligt i år, och branschtidningarna kräver att det måste ske en förändring. Majoriteten av filmerna som säljs på marknaden är lågbudgetfilmer i alltid gångbara genrer som skräck och action. Filmerna är oftast producerade direkt för video, dvd och kabel-tv. Men i år har det varit ytterst svårt att sälja dessa.

I Sverige är intresset för direkt-till-video-filmer i det närmaste stendött, få kunder vill se dem och filmerna får finna sig i att vara hyllvärmare.

Amerikanerna har hittat på en ny term för att få direkt-till-video-filmerna att låta mer lockande: nu kallas de "DVD Premiere Film".

Fallna actionhjältar som Steven Seagal och Jean-Claude Van Damme, vilka numera är hänvisade till lågbudgetmarknaden, kallas DVD Premiere Stars.

Vidare går trenden mot filmer med allt lägre budget. De hyfsade b-filmerna från de större b-filmsbolagen, de som anlitar till exempel Van Damme eller Dolph Lundgren, brukar ha butgetar på mellan två och fyra miljoner dollar, men för att vara säker på att en film ska gå runt, bör budgeten ligga på under en miljon dollar, helst bara en halv miljon. (PM)

Mer läsning

Annons