Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kråksång på Ängsholn

Annons

Aidan Razavi och Linus Börjes, låtskrivarduon i Itch, tar emot i studion på Mediehuset i Falun, där båda studerar. Under våren har sex låtar - som en del av utbildningen - spelats in och är i det närmaste klara. Sedan starten 2001 har Itch utvecklats från att vara ett riffbaserat band till ett band som vill utforska även andra nivåer i musiken.

- Vi har mer och mer satsat på att bygga låtarna runt sången, melodier, harmonik och dynamik, i stället för att bara ha ett riff, säger Linus Börjes.

- Många band glömmer hur viktig sången är och tycker att "visst ja, vi ska ha sång också".

Aidan Razavi, vars ljusa stämma är så framträdande i Itch, poängterar dock att Itch inte är "en sångare med ett band", utan i högsta grad en enhet.

- Det är ju därför man spelar tillsammans - annars skulle man lika gärna kunna vara med i ett taskigt tv-program.

I studion har de kunnat laborera med pålägg och arrangemang som skulle vara omöjliga i replokalen eller live. I vissa stycken är det åtta Aidin samtidigt.

- Det finns de som tycker att man måste kunna spela samma saker live som på skivan, men det är två helt skilda saker, säger Linus Börjes.

Målet för bandet är att alltid gå vidare och försöka överträffa sig självt. Allt för många lever på att spela in samma låt i olika versioner och med olika namn, tycker grabbarna.

- Vi vill göra något som inte finns - om jag visste att vi lät som något annan skulle vi lägga ner, säger Aidin Razavi.

- Och lyckas vi inte göra något bättre än gången innan åker det i soptunnan. Men så går det inte så snabbt heller. Det tog lång tid att bara få till rätt gitarrljud.

Resultatet är melodisk, men ändå ganska tung, snabb rock. Egensinnig och svårt att klassificera. Skivan avrundas med en atmosfärisk låt med endast två gitarrer och en helsikes massa sång.

- Den är oerhört laid back och naken - en låt som bara får vara där, säger Aidin Razavi.

Inspelningen ska Itch inledningsvis använda främst för promotion och skicka till utvalda människor i branschen. Om det sedan landar i ett skivkontrakt, ett distributionsavtal eller något annat återstår att se.

- Det är mindre viktigt hur vi får ut skivan.

ANDERS GUSTAFSSON

Mer läsning

Annons