Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Knäckande bra filmmusik på biografteatern

Annons

Håkan Hardenberger är svårt avundsjuk på cellister och violinister som har Bachverk skrivna direkt för sina instrument. Han brukar spela Bach hemma, i smyg, avslöjade han.

Och han hade också Bach i åtanke när han bad H K Gruber skriva något för solotrumpet. Exposed Throat är ett verk i vilket upptäcktsfärden är viktigast - en exposé i trumpetens möjligheter.

Och för all del trumpetarens, eftersom verket ställer krav på att solisten ska ”sjunga” i trumpeten i en annan ton än trumpeten gör. Jo, det går.

Det handlade förstås om en suverän uppvisning av Hardenberger.

Puccini skrev inte många instrumentalverk. Hans Crisantemi, en vacker liten sak, är skriven för stråkorkester men framfördes av Dalasinfoniettans stråkkvartett.

Men det var först i programmets filmmusik som konserten i biografteatern fick ett verkligt lyft. Hardenberger visade ett muntert och skickligt ensemblespel i Rotas verk ur La strada och 8 1/2.

Ett mycket stort beröm förtjänar Roland Pöntinens arrangemang som i fallet Chaplin och Smile, var så fritt att det är befogat att beskriva det som på gränsen till komposition. Chaplin skrev själv aldrig en not. Men han skapade intressant musik, som flera konstmusikorkestrar spelat in.

I tangoverk av Piazzolla visade Hardenberger såväl virtuositet som stor musikförståelse. Mats Hedrén svarade för några fina violasolon.

Oblivion ur filmen Henrik IV, i ett långsamt, vaggande tempo var oerhört gripande. Utsökt. Knäckande bra. Jag grät en skvätt. Och det är ju det man vill när man går på konsert.

MODERNA TIDER

Håkan Hardenberger, trumpet

Hans-Kristian Kjos Sörensen, slagverk

Anders Jakobsson, violin

Elisabeth Lagergren, violin

Mats Hedrén, viola

Marika Erlandsson, cello

Tomas Blanch, cello

Tomas Hellström, flöjt

Musik av Puccini, Gruber Newman, Piazzolla m fl

Publik: Cirka 160

Biografteatern, Älvdalen, 17/2

Mer läsning

Annons