Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kill Bill är ett mästerverk

Annons

Där den postmoderna litteraturteorins filosofiska guru är svår och högakademisk i sin analys av litteratur och kultur laddar Tarantino skärvorna från ett kollektivt husvagns-arv av modern skräpkultur med pang-pang, svärdfajt, nördcool dialog, hämnd, blodigt ultravåld och död.

Det är den låga kulturens dekonstruktion.

Där en skummande ocean av kioskdeckare, kung-fu-filmer, tv-serier, serietidningar, tecknad film, spaghetti-westerns, 70-talsdisco och japansk popmusik synas i sömmarna och återbrukas som beståndsdelar i ett filmkonstverk som skimrar av ny och lustfylld kreativ energi.

En enkel historia om iskall hämnd, körd genom ett hyperaktivt intellekt, presenterad i glimmande filmisk lyxförpackning.

Kill Bill 2 är inte lika våldsam som första filmen. Den drivs mer av cool dialog och monologer av samma typ som den Christopher Walken levererade i Pulp Fiction.

Allt levereras med ett sagolikt sinne för humor.

I Kill Bill 2 är det filmens mordiska skurk Bill (David Carradine) som får ta störst ansvar för att orden faller exakt rätt. David Carradine är en formidabel, charmig, totalt avspänd och djävulsk filmskurk som läspar sig igenom manus och spelar med stjärnhimlar av glimt i ögonvrån.

Michael Madsen, Darryl Hannah och Gordon Liu är också formidabla, men det här är ändå alltid Uma Thurmans dubbelrulle. Hon äger Kill Bill-filmerna, och karaktären The Bride/Black Mamba/Beatrix Kiddo är antagligen den största kvinnliga filmhjälten på den här sidan El Paso.

Inte nog med att filmkameran älskar Uma Thurmans ansikte för evigt, i båda Kill Bill-rullarna spelar hon hjältinna som en gudinna.

Iskall och stålhård i sin jakt på hämnd, mänsklig och varm i det oväntade mötet med dottern hon trodde var död.

Quentin Tarantino använder alla upptänkliga tekniker och filmiska tricks och han behärskar dem alla till fulländning.

Nästa gång vill vi se någonting annat än ett collage byggd på ett populärkulturellt referensbibliotek, men tillsammans är Kill Bill och Kill Bill 2 ett mästerverk.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons