Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Khemiri försvarar fiktionen

Annons

Huvudpersonen i Jonas Hassen Khemiris nya roman, Jonas Hassen Khemiri, har skrivit en hyllad debut och håller nu på med sin andra bok.

- Vid första anblicken finns det nog människor som kommer att tro att den är självbiografisk.

Bara några kapitel in i Hassen Khemiris nya roman står det klart att så är det inte. Snarare är de många autentiska referenserna en pik.

- Ett öga rött lästes av många som självbiografisk. Jag kände att jag hade två val. Antingen skrev jag något som visade att jag kan skriva om alver, islossning, vad som helst som inte kan relateras till mig. Men då skulle jag tillskriva den tolkningen för stor makt.

Närmare till hands låg att utforska läsarnas törst på autenticitet, använda sig av sanningen för att visa att litteratur är manipulation. Det finns alltid en avsändare bakom de bilder vi serveras. Det sanna kan också vara som små krokar att sätta i läsaren, för att locka in dem i fiktionen, säger han.

Sedan sist har han också fått en viss distans till branschen. Och Hassen Khemiri är minst lika hård mot sig själv:

"Nu exponeras minsann din skägglösa figur i revolutionära magasin som Damernas Värld. Har dina principer redan svikits?"

Relationen mellan föräldrar och barn, är ett återkommande tema.

- Sonen väljer att skapa en ny identitet som inte är bunden till kultur, etnicitet eller historia. Det blir såklart en naiv dröm, men jag tycker tanken är väldigt vacker.

Det är pappan som är drömmaren och på sätt och vis också svikaren. Hans frustration är att han trots många år av hårt arbete fortfarande inte ses som svensk: "Varför namnger alla mig invandrare? Hur länge ska jag vandra?" (TT Spektra)

Fotnot: Romanen recenserades den 6 februari.

ELIN VIKSTEN

Mer läsning

Annons