Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Keohane lockade storpublik

Annons

Grängesbergs orkesterförening är den i länet som står starkast på hemmaplan. Till det bidrar de goda musiker dirigenten Erik Nordström kallar traktens "musikalisk blommor på rot", men vore det inte för extraordinära snittblommor kanske inte Cassels skulle varit fullt så fullt igår kväll.

Klarinettisten Lars Trygg spelade första satsen i Mozarts klarinettkonsert (inte Mozarts mobiltelefonkonsert, som någon hade fått för sig) minus kadensen som tyvärr var struken. Lite ivrigt med tendenser till forcering, men med en virtuos framtoning och med god kontroll på skeendena.

Den andra solisten, sopranen Maria Keohane, fick ingalunda något skräddarsytt program. Påfallande ofta fick hon agera i solonummer i vilka en dramatisk sopran hade fungerat bättre.

Uppmaning: Gör det mesta av att Maria Keohane vill komma hem till de här konserterna! Offra inte hennes kapacitet på julmusikens mäktiga altare! Adams julsång är inte Keohanes grej. Inte heller inslagen i Fantasy on English Seasongs.

Hon fick blomma ut med silvriga koloraturer i Exsultate Jubilate och svarade för konsertens höjdpunkt med Säfsnäskoralen En jungfru födde ett barn, ackompanjerad av blott Trygg på klarinett.

Jag är full av beundran för sättet som orkesterföreninen hanterade Glinkas ouvertyr till Ruslan och Ludmila på. Det är ett svårt stycke, men det hanterades med ackuratess. Före paus hörde vi goda solon av oboisten och fagottisten i Woodskompositionen.

Fredagskören då? Jo, plus för julhandskarna i avdammade Adolphson & Falk-reggaen Mer jul. Vad pekoralet Gabriellas sång gjorde i programmet begriper jag inte. Stort plus också för sångglädjen i Happy X-mas.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons