Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ken och Barbies krig mot terrorismen

Annons

Här är några år värda att lägga minnet. 1959: Den första Barbiedockan säljs.

1963: Barbie kommer till Sverige, svenskarna blir som tosiga och gör landet till det mest Barbietäta efter USA.

2002: Barbie, den näpna lilla tonåringen - som till skillnad från sin kille Ken knappt kan stå på egna ben utan att trilla - drar ut i sitt andra krig.

Om man leder ett företag som säljer två dockor varje sekund, går det inte i längden att strunta i samhällsutvecklingen och låtsas att tiden är den samma som 1959. Detta fattade Barbietillverkaren Mattel kring 1990 och beslöt sig för att köra lite girl power.

"We girls can do anything" löd Barbies nya slogan och innan Ken varken hade hunnit säga bu eller bä var hans tjej på väg till Irak. Ställd inför faktum fick Ken bita ihop och hänga med.

I senaste numret av "Barbie Bazaar", ett magasin för Barbiesamlare, har Barbie återigen transformerats till marinsoldat. "Dockor är inte enbart leksaker, utan också redskap som lär ut tolerans", berättar tidningen.

Alltså skildrar Barbiedockorna med alla sina skepnader något annat än stundens lekingivelse: nämligen de roller som en ansvarstagande ung västkvinna kan och bör spela för att bevara sin kultur.

"Desert Storm Barbie", som lanserades under Gulfkriget, blev en stor succé. Och i det nya krigets skugga radar Matell upp hela den imponerande truppen: armé-Barbie, flygvapens-Barbie, fallskärms-barbie, jägarkompani-Barbie, läkar-Barbie, polis-Barbie och brandkårs-Barbie.

Barbie slåss för frihet, valfrihet och för en politik som inte delar upp människor i klasser och som ger alla, oavsett kön och ursprung, lika möjligheter i livet. Ja, det står faktiskt så i "Barbie Bazaar" och det finns en presidentkampanjs-Barbie med egen tjejagenda för den som tvivlar.

30 års feministisk kritik mot Barbiedockorna har gett resultat. Kriget som dockan nu kastar sig ut i är kanske mer än något annat ett angrepp på den kritik som riktats mot den framgångsrika produkten. Och det får nog anses som svårt att vinna mot en fiende som på några sekunder kan förvandlas från hemvävd spisväktare till högt dekorerad elitsoldat.

Men även om flickorna i Barbievärlden numera kan göra allt de vill, så lär det antagligen dröja innan vi får se en konverterad muslim-Barbie. ANDERS MILDNER

Mer läsning

Annons