Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karma komaläge

Annons

Det här nya albumet från Massive Attack kan inte med den bästa vilja i världen sägas vara underbart eller briljant, däremot finns det möjligen visst fog för att hävda att det i mångt och mycket är en solo-ansträngning signerad 3D.

Mushroom lämnade Massive Attack-byggnaden för ett tag sedan, och Daddy Gee har enligt skvallrig press haft fullt sjå som nybliven pappa och därför inte varit särdeles involverad i den här plattans kreativa process.

Det tycks således ha varit 3D som lagt ned mest energi och tid, och enligt egen uppgift är han redan i gång och arbetar på en uppföljare där han bland annat tänker samarbeta med snubbar som Mos Def och Tom Waits.

Frågan är om vi verkligen vill höra eller se en sådan uppföljare.

Ska vi döma av musiken på 100th Window måste svaret nog tyvärr bli ett rungande NEJ!

Massive Attacks musik tycks nämligen ha slammat igen i komaläge samtidigt som den anlupits av en massiv moss-attack.

Sångerna på nya albumet låter ibland som något hemskt vindflöjtsexperiment med Enya, men oftare som ett brittiskt svar på Björks isländska konstpop.

Utan sångerskans personlighet, originella sångröst eller allmäna karisma, märk väl.

Att Sinead O'Connor lånas in som sångerska på tre låtar är gott, men räddar inte skivan.

Det går inte att förneka att 100th Window har vissa meditativa kvalitéer. Här finns enstaka passager som känns om inte trolska så i vart fall måttligt intressanta och klart njutbara.

Och långsam sävlighet kan förstås vara ack så tjusigt och himlastormande. Men bara om det kombineras med sprudlande kreativa infall och/eller innerlighet.

Så är inte fallet här. Här är idétorkan plågsamt uppenbar.

Därför landar 100th Window farligt nära den pompösa, preciösa och stillastående symfonipopens sumpiga nejder, och bitvis låter albumet som ett 90-talskostymerat elektroniskt uppsamlingsheat för Pink Floyds svulstigaste idiotier.

Massive Attack hade nog inte gjort fel i att trycka på stoppknappen efter "Mezzanine".

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons