Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Känslosam men inte patetisk

Annons

Över 200 åhörare en vanlig onsdag på "Musik i sommarkväll"? Jo, Maria Keohane är populär i sitt hemlän.

Hon sjöng koraler i de bakre delarna av kyrkorummet och har i dessa en naiv och oskolad röst-kvalitet, men krusandet avslöjar henne.

Gitarristen Patrik Karlsson spelade luta, barockgitarr och gitarr. Han visade vacker tidsfärg i ett preludium av Jakob Polak, men var som allra bäst i Kleynjans programmusik A'laube du dernier jour, som hade flera suggestiva inslag.

När Maria Keohane sjunger barock utstrålar hon glädje och trygghet i uttrycket. Hon har arbetat med de väldigt känslosamma texterna för att inte träda över gränsen till patetiken, trots att hon på masterclasses uppmanats göra det.

I Purcells kända If music be the food of love hänger hon dit precis de lustfyllda tongirlangerna som bör öppna upp en fin karriär i barockmusiken. Men hon kan också ta fram en stram och rak renässanskaraktär i Dowlands Come again.

Först i Schuberts Ave Maria höll hon tillbaka en aning (Karlsson var tonsvag) med en balanserad skönhetsupplevelse som resultat.

I dag, torsdag, flyger hon till London för konsert i prestigefulla S:t Martin-in-the-fields. London Pro Art Baroque Ensemble ackompanjerar henne i Boccerinis Stabat Mater, vilket en musikförläggare i Nya Zeeland givit ut med en dedikation till henne.

När hon nu blivit färdig med studierna i Köpenhamn siktar hon, modigt nog, på en frilanstillvaro med i huvudsak barock och kammarmusik.

- Inom barocken har operahusen många gästsolister. Jag har kontakt med dirigenter runt om i Europa, säger hon.

Hennes sommarturné har omfattat Norrbärke och Karbenning. Hon kommer nästa månad till Åhl och Grangärde.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons