Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Julsånger på nytt sätt

/

Julsånger som man aldrig hört dem förut, så kanske man enkelt skulle kunna sammanfatta konserten Folkjul i Leksands kyrka. Minst sagt unikt är också Gunnar Idenstams orgelspel, som för tankarna i alla möjliga riktningar – inte bara julens.

Annons

Inte ett enda ord, förutom det sjungna, uttalas under den drygt timlånga konserten. Smått psykedeliska orgeltoner från läktaren vidgar åhörarnas sinnen innan en välklädd Leksands kyrkokör, med Mikael Boström Eric´ som dirigerande huvudperson, tar plats framför altaret.

Konserten som helhet är signerad Gunnar Idenstam, orgelimprovisatör och folkmusiker.

Körsången interfolieras av Sofia Sandéns solosång. Hon har även skrivit egen melodi till julklassikern Allt för den ljusa stjärnan, som – liksom Stilla Natt och Staffan-sångerna – presenteras på ett sätt som knappast någon hört dem tidigare.

Min blick förflyttar sig många gånger under konserten till violinisten Sandra Marteleur, som för stråken med fin inlevelse genom alla nummer där hon medverkar. Musiken i sig är absolut inte julig – inte i mina öron – och får mig snarare att tänka på keltiska kullar än svenska snödrivor, och detta är också konsertens styrka. Påhittigheten, överraskningen, det musikaliska utanförlådantänket.

Ett favoritnummer dyker upp mot föreställningens slut, ett körsångnummer vars namn jag tyvärr inte lyckas uppsnappa men som inte bara överlever, utan gör sig fantastiskt bra, helt utan inblandning från musikinstrument. Så småningom smyger Sofia Sandén och Sandra Marteleur tillbaka upp på läktaren, medan kören står kvar, och musik attackerar från alla håll.

Folkjul såg för första gången dagens ljus genom altarfönstret i St Jakobs kyrka i Stockholm. I Leksands kyrka möttes konserten av hårda, kvardröjande applåder när sista stämman klingat av.

Mer läsning

Annons