Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jenny ger kontrabasen huvudrollen

Annons

- Jag betraktar inte kontrabasen som ett soloinstrument, utan som ett orkesterinstrument, säger Jenny Ryderberg, 24.

Men i morgon och övermorgon är det just solist hon ska vara med sin kontrabas, när Dalasinfoniettan konserterar i Falun och Borlänge.

Det var instrumentets vänliga ton hon föll för. Redan som åttaåring spelade hon barnbas (ungefär cellostor) i Borås kommunala musikskola. Hon spelade från början i stadens alla orkestrar och detta fortsatte när hon 1995-1997 läste på musikkonservatoriet i Falun.

Hon var bara 16 när hon fick hoppa in i Dalasinfoniettan och göra hela produktionen av Läderlappen. 1997-1999 läste hon på musikhögskolan i Stockholm för professor Håkan Nyhrén. Ensamt och konkurrensinriktat i jämförelse med konservatoriet, anser hon nu. Om studieåret i Berlin talar hon med längtan. Alla de stora musikerna. Alla de stora orkestrarna.

Att vara kontrabasist innebär överblick och att bygga grunden för alla de andra i orkestern, tycker Ryderberg, som därför anser att en kontrabasists viktigaste egenskap är lyhördhet.

Det finns en hel del orkesterkonserter för kontrabas. Noterna till Haydns brann visserligen, men Dittersdorf och Dragonetti nämner hon gärna. Bottesinis, som hon ska spela, har starka känslokast och utlevelse som framträdande ingredienser. Bottesini är känd för att ha dirigerat uruppförandet av Aïda, och Ryderberg hör Verdi i kontrabaskonserten.

- Det får inte låta så klumpigt som det ser ut. Jag ska förändra klangen till något mer solistiskt, lovar hon.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons