Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jazzen gjorde publiken lycklig

Annons

Trummisen Rasmus Kihlberg tog ledigt från sin pappaledighet för att vikariera för sin vikarie. Därmed hade Jan Lundgren trio den originaluppsättning som spelat i Carnegie Hall vid en ljuvlig jazzkväll på Restaurang Elsborg i går.

Den rutinerade jazzpubliken droppar in en kvart efter utsatt tid. Men det är helt okej, denna gemytliga och intima afton.

Trion inleder med tre av Lundgrens egna kompositioner "Do it yourself", "Touch of you" och "The time is now". De har roligt. Redan här visar Jan Lundgren varför han inte bara är ännu en i raden duktiga jazzpianister som inte sticker ut.

Han gör hela tiden lekfulla, knepiga, egensinniga, retsamma och genuint originella val när han skjuter in sina solon. Men basisten Mattias Svenssons spasmodiska spelstil gör sig bäst med ögonen slutna. Hur han kan vara så på pricken i takt med det rörelseschemat är en gåta. Svensson drabbades dessvärre av en felmixad ljudbild - han hördes inte tillräckligt väl.

På cd:n Swedish Standards prövade trion 800 visor och bestämde sig för tio. Inför den nyare Jan Lundgren trio Plays the Music of Victor Young destillerade den ned 100 låtar till 13. Fjärde låten denna kväll, "Love letters", är fräck och humoristisk. Några vändningar möts av varma skratt, som när Lundgren plötsligt citerar "The girl from Ipanema", som också visar sig passa i ackordsföljden.

Som en hommage till Jan Johansson, vilken betytt mycket för Lundgren, gör trion "Visa från Utanmyra". Känsligt, återhållet, öppet sentimentalt.

Och glider elegant över i "Visa vid vindens ängar", så snyggt att de redan där vinner publiken. Med ett uthålligt busande i den visan och genom att göra en jazzröjig mörsare av Youngs "A weaver of dreams" är det en lycklig publik på cirka 70 personer som applåderar första set.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons