Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Japan nästa för Keohane

Annons

Keohane kommer att vara i Japan under fem dagar. Tre konserter har planerats in, däribland i Tokyo. Monteverdi kan med visst fog betraktas som operakonstens fadersgestalt. Det var han som parallellt med sångspelen om gudar kom att föra in mänskliga gestalter i musikdramatiken.

Han ansåg att musiken skulle röra publikens känslor och att den skulle beskriva karaktärernas känsloliv. Monteverdi var en av de viktigaste transformatörerna i renässansens musikdramatiks väg in i barocken.

Ensemblen som åker till Japan består av sex sångare, en teorbist och två violinister. Den ska framföra avsnitt ur Orfeo (1607), Poppeas kröning (1643) och Odyssevs återkomst (1640) samt duetter ur Monteverdis rika produktion av madrigaler.

Keohane är väl bekant med den riktigt tidiga musikdramatiken. För en handfull år sedan fick hon prestigeuppdraget att spela Proserpina och nymf i en uppsättning av Peris Euridice på Drottningholmsteatern.

- Poppea är ju ingen sympatisk karaktär, men den rollen skulle passa mig. Jag trivs perfekt i den musiken och den är så himla vacker.

Det är inte den första långväga turnén för Keohane som också sjungit i bland annat Nya Zeeland. Men oftast har det handlat om Polen när det varit utlandsengagemang.

Hon har samarbetat med den framstående barockorkestern Arte dei Sonatori och dess skickliga dirigenter. Eftersom hon fått fria händer med att välja musik så har hon använt tillfället att med dessa konserter bygga upp sin repertoar.

- Det är en skön miljö att arbeta fram verken i. I Sverige hamnar man lätt i ett fack, men där kan jag utforska gränserna. Det gjorde jag nyligen med Händels Agrippina. Den tror jag inte att någon skulle låtit mig försöka med i Sverige.

I år arbetar Maria Keohane på Malmö opera och musikteater som Barbarina i Mozartsjubileets uppsättning av Figaros bröllop.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons