Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IT- kommentar

Annons

I ett litet brunt vadderat kuvert ligger svaret på varför IT-branschen till slut begick självmord.

Jag hämtade ut det på posten på Slaggatan i går, och inuti låg en deckare.

Nej, boken har inget med IT att göra - samtidigt ger den svaret på allt som gick snett när champagnekorkarna och optionerna regnade som värst över riskkapitalister och boo.com-wannabies.

Det var mitt beroende av amerikanska deckare på originalspråk som gjorde att jag inte kunde vänta när en av mina favoritförfattare kom med en ny bok. I Sverige fanns den inte, men väl på nätet, och med en knapptryckning var beställningen gjord.

Det var i maj 2001, för åtta månader sedan.

Jag hade tänkt att läsa den i hängmattan i försommargrönskan.

Så blev det inte.

Bokpaketet kom i går, som en tidskapsel fylld till brädden av IT-optimism drunknad i bristande logistik.

Ingen ursäkt, inget telefonsamtal med den berättigade frågan om jag egentligen ville ha en bok jag beställt för åtta månader sedan.

Bara en faktura, daterad för två veckor sedan, och en begäran om inbetalning snarast.

Jag mindes inte ens att jag beställt boken, än mindre namnet på Internetföretaget som skickade avin.

Kanske är det något slags världsrekord i kundnonchalans - jag hoppas det. Den som väntat längre än så utmanar jag att dela med sig på nedan- stående e-postadress.

Men kanske rör det sig om ett annat typ av rekord.

- Fråga istället om det finns någon som väntat kortare än så på en nätbeställning, sade en kollega och suckade lite luttrat.

Han jobbar på... webbredaktionen.

Nu gör jag som tidigare när deckarsuget sätter in - tar en sväng förbi den lilla engelska pocketsektionen hos min bokhandlare, på väg hem från jobbet.

Inte purfärskt, men inte heller med bäst-före-datumet väl utgånget.

ANNA GULLBERG

Mer läsning

Annons