Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget är nytt i berättandet

Annons

- Allt förändras, inte minst med de nya mediernas intåg, men ändå sker ingenting. Berättelserna ser ut som de alltid gjort.

Det var Holmbergs utgångspunkt. Han tittade närmare på de genrer som gäller för ungdomar - action, komedi och skräck och fann att Aristoteles poetik är fullt tillämplig för dramaturgin, karaktärerna och innehållet.

En intensitets- och dispositionskurva med anslag, presentationer, fördjupning, konfliktupptrappning, förlösning och avtoning kan ritas över näranog alla filmer, tv-serieavsnitt etcetera.

- Det amerikanska berättandet dominerar kraftigt. Upp mot 80 procent av berättelserna ungdomarna tar del av är amerikanska. I Hollywood görs de breda och väldigt formelstyrda produktionerna. De begåvade berättarna som vill ha längre karaktärsutveckling och friare berättande går till tv, sade Holmberg.

Skälet till att berättandet ser ut på just detta sätt, har inte heller ändrats sedan klassisk grekisk tid. Det handlar enligt Holmberg, och Aristoteles, om att ge uttryck för och ta del av "tillvarons ordning eller ändamålsenlighet". Berättelser ger sammanhang i kaos.

Holmberg illustrerade med exempel ur bland andra Ice Age, Shrek II, reklamfilmen om lottomiljonären Åke, Pirates of the Caribbean II och Cityakukten. Holmberg tipsade också om böcker som Joseph Campbells The hero with a thousand faces och Christopher Voglers The writers journey för den som vill lära sig mer.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons