Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I en vild och hemlig trädgård

Annons

Det har fötts många säregna varelser ur Tillbergs vilda fantasi sedan dess. En del tummade former liknar ettrigt uppkäftiga minidinosaurior. Andra påminner om hattifnattar med trattansikten. Smygtittarna kallas de. De storfotade öronspretande halvbältorna i lenpolerad brons är avgjort klappvänliga.

- Alla har en hemlig trädgård där man kan känna sig fri, säger Peter Tillberg.

Men utställningen Min hemliga trädgård, som öppnas i dag lördag, är inte vilket sagoland som helst. Tillbergs surrealistiska värld kan stundom kännas hallucinatorisk, med former som är stympade eller absurt utdragna.

- Här har också hänt kusliga saker, säger han där han håller upp en liten arm- och benlös varelse. På golvet ligger en skelettliknande kropp utfläkt, gjord av sammanbunden drivved, vitnad som ben. Någonstans i bakhuvudet dyker krigens bilder upp. Under många år har Tillbergs konst inrymt ett ihärdigt fredspolitiskt budskap.

Peter Tillberg tillhör de konstnärer som ovanligt tydligt förknippats med en speciell bild. Målningen Blir du lönsam, lille vän? har inte blivit mindre aktuell sedan den målades 1971-72, snarare tvärtom. 26 spänt uppmärksamma barn i ett klassrum tittar oavvänt mot oss. Den påträngande frågan gäller det meningsfulla i sysselsättningen, deras fråga, men också vår blir: Vad vill vi med de här barnen, vad kan vårt samhälle erbjuda för liv?

- Jag ville måla hur det kändes när jag växte upp på 50-talet. Men min erfarenhet visade sig vara en så stor kollektiv upplevelse att den blev större än man själv är.

Peter Tillberg arbetade med målningen i två år, gick på seminarier om skolans roll, letade länge innan han hittade rätt vidvinkelperspektiv över klassrummet.

- Själv vantrivdes jag inte i skolan, delvis hade jag det bra där.

Familjen Tillberg bodde i Göteborg. Husfasader och villagator såg ut som i målningen Mitt i Sverige. Men som så ofta i Tillbergs värld har konstnären förskjutit verkligheten en aning i bilden, den stillastående tristessen bryts av ett hotfullt jättehål mitt i gatan.

De laddade nyrealistiska samhällsmotiven kom snabbt på 70-talet. Som kapitel i en bok, säger han själv.

- Det kan finnas en fara i att sugas in i framgången med en viss stil. Jag ville frigöra mig helt, söka i det omedvetna, låta konsten följa slumpen.

Sedan tretton år bor Peter Tillberg med familjen i en liten by i närheten av Arles i Frankrike. Där köpte han ett gammalt fårhus och byggde om. Vid Rhones dalgång hittar han inspiration från naturen, som drivved och olivstubbar. Ofta utgår Tillberg från en naturform när han utvecklar sin fabelvärld.

- Det är svårt att etablera sig som konstnär i Frankrike, säger han. Men ljuset och klimatet gör det lätt att jobba.

Målningarna på väggarna är overkligt yppiga. De senaste går mot en ljusare färgskala som understryks av en genomlyst lasyrteknik. Tillsammans med ljudillustrationerna, som gjorts av dottern, inramar målningarna den magiska trädgården där naturen tycks ha växt fram efter att människan lämnat klotet.

Utställningen har tidigare visats i Landskrona.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons