Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyllningskonsert till Kerstin Thorborg

/
  • Musikduo. Per Anna Larsson med pianisten, och ackompanjatören, Mattias Böhm.  Foto: Birger Nylén

Annons

Kerstin Thorborg (1896 - 1970) föddes i Venjan och debuterade tidigt som operasångerska. Hon började vid Stockholmsoperan 1925 och utsågs till hovsångerska 1944.

- Hon var en väldigt stor sångerska. En av de största. Men eftersom hon inte riktigt levde i skivåldern, till skillnad från Jussi Björling, så är hon inte lika känd, säger Pers Anna Larsson.

Själv kom hon i kontakt med Thorborgs röst när hon gick på Operahögskolan i mitten på 90-talet. En samlingsutgivning med "de gamla mästarna" kom, Pers Anna Larsson köpte den och blev frälst framför skivspelaren. Kvinnliga altstämmor är ovanliga och identifikationen med Kerstin Thorborg blev omedelbar.

- Hon högg tag i mig direkt. Det är bra för en mörk röst att ha en förebild, det finns inte så gott om dem. Det var en enorm upplevelse och hon har varit en personlig favorit sedan dess, även om hon är så mycket bättre än jag.

Dagens konsert är ett romansprogram med sånger av Grieg, Wagner, Sibelius och Brahms. Kerstin Thorborg sågs på sin tid som en av världens främsta Wagner-sångerskor. Pers Anna Larsson tar avstamp i hennes sångteknik när hon gör sina tolkningar.

- Kerstin Thorborg hade ett väldigt speciellt sätt att sjunga. Hon sjöng ödmjukt och nära texten istället för att bara tonbilda. Även om hon hade en väldigt stark röst så blåste hon inte bara på. Jag vill försöka fånga det själv.

- När jag står på scenen och sjunger så måste jag förstås vara mig själv. Jag tänker inte att jag ska sjunga som Kerstin Thorborg. Men när jag jobbar med min röst hemma tänker jag ofta på det gamla sättet att sjunga: innan musikalernas, populärmusikens och mikrofonernas intåg. Då handlade det bara om att få ut en text till en publik i en stor sal utan förstärkning.

Pers Anna Larsson och Kerstin Thorborg tycks ha mycket gemensamt, men på en punkt skiljer sig deras liv. Thorborg sjöng på Metropolitan i New York, ett av världens bästa operahus, mellan 1938 och 1950. Pers Anna Larsson skrev kontrakt med Metropolitan 2003. Hon skulle sjunga Cornelia i Händels Julius Caesar från och med april i år, men i januari hoppade hon av.

- Jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på prestige, vilket operahus som är bäst. Valet stod mellan två operahus och jag valde att istället göra en Wagner-roll i Valencia. Det passade min personliga utveckling bättre. Men det är klart att jag grubblade mycket innan.

Valde du rätt?

- Ja, helt rätt. Och Metropolitan finns fortfarande med i diskussionerna. Det kanske blir vid ett senare tillfälle.

I höst ska hon sjunga Kerstin Thorborgs älsklingsroll, Orfeus i Glucks Orfeus och Eurydike på StockholmsOperan. I augusti åker hon till Luzern i två veckor för att arbeta med dirigenten Claudio Abado. I oktober gör de en konsert tillsammans i New York.

Efter årsskiftet gör hon Delilah i Stockholmsoperans uppsättning av Saint-Saëns Samson och Delilah.

- Det är min drömroll!

Ett fullspäckat schema, men just nu är livet lite lugnare. Pers Anna Larsson befinner hon sig i sitt boende i Vattnäs utanför Mora. Ett bra tillfälle att vara ledig och vila upp rösten.

- Jag upplever stor stress i perioder. Det är skönt att slappna av mentalt och koppla bort allting, säger hon.

Mer läsning

Annons