Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon gjorde ryan känd i Amerika

Annons

De goda minnena från den här staden gör det särskilt roligt att ställa ut i Dalarnas museum, tycker hon.

Ett liv i textil speglas nu i Målarsalen. Alltifrån utbildningstiden på Konstfacks textila gren (avslutad 1948) till utställningen på Konstnärshuset i Stockholm förra året. Märkligt nog den första separatutställningen i hemlandet. I USA hann hon ha åtskilliga separatutställningar från norr till söder.

Som 29-åring lämnade Bittan Bergh Valberg sin ateljé i Uppsala för att undersöka den amerikanska marknaden. Med sig hade hon arbetsprov som visade de förvånade amerikanerna vad ryor är och hur ryaull ska se ut - som härvan från Lasse Wåhlstedt i Floda.

I heltäckningsmattornas förlovade land lyckades hon väcka intresse för mattor som konst.

- Lägg ryan ovanpå, föreslog hon.

Hennes kollektion visades med annan nordisk design hos välkända Georg Jenson i New York. Som industridesigner hos Cabin Crafts i Dalton lyckades hon utarbeta en ny teknik som förenade det maskinvävda med det handgjorda, en halvmaskinell ryateknik.

Första utställda kollektionen presenterades som textila målningar och Bittan Bergh Valberg nådde framgång med sitt mål, att hennes mattor skulle betraktas som konst, inte bara som bruksföremål.

När hon återvände till Sverige 1961 sålde hon direkt en mattkollektion till NK, men sedan trädde Jantelagen in och det blev kärvare. En som gjort succé i USA kunde inte vara en bra designer, ansåg man på 60-talet. Nymodigheter och mattproduktion i stor skala, så vulgärt! Pappa provinsialläkaren hemma i Falun hade redan varnat för att det kunde bli motigt.

Bittan Bergh Valberg arbetade vidare med amerikanska beställningar, reste till Pakistan och Zambia med uppdraget att undersöka möjligheterna för deras hantverksindustri, och kom sedan att i många år verka för svenska Hemslöjden - som designer och chef.

Först hörde barndomsstaden Härnösand av sig, då gällde det att rädda hemslöjden i Ångermanland, som var på fallrepet. Senare blev hon konsulent på KF och designer och chef för Stockholms läns Hemslöjd.

Att Bergh Valberg under årens lopp ändå hann formge åtskilliga offentliga verk visas i utställningen. Besökaren möter vid ingången till Målarsalen "Harlekin", den första offentliga beställningen, vävd av två väverskor från Korsnäs.

Den praktfulla flossamattan "Fiskafänget" i de liturgiska färgerna är inlånad från Edsele kyrka i Ångermanland och är en av många kyrkliga beställningar.

I utställningen finns också exempel på de djärva färgsäkra mattor som gjordes för amerikansk publik.

I dag verkar Bittan Bergh Valberg i sin egen ateljé på Lidingö. Som fri konstnär på nya vägar. De senaste verken är gobelänger med mycket närgångna motiv, hämtade från skogs- och strandmarkerna i närheten: Nyansrika och ljusskimrande detaljer av lavar, hällar, tallbark, björklav.

Gobelängväven "Elden" har hon monterat runt och fritt hängande, för att eldslågorna ska komma i rörelse.

Hon experimenterar med att få fram rörelsen i färgerna utan att använda mönster och söker sammansmultna färgkombinationer som inte kolliderar med varandra.

- Jag tror att dagens levnadssätt kräver denna harmoni, säger hon.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons