Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Himlaspelet ska bli allvarligare

/
  • Tänker nytt. Regissören Birgit Carlstén siktar på att ge ett allvarligare Himlaspel 2007, där det stiliserade framställningssättet får träda tillbaka.

Annons

När Carlstén fick jobbet som regissör efter Hans Josefson 2005 var det redan klart att Himlaspelet inte skulle ges som vanligt i Sammilsdal 2006. Istället kom förra året i Sveasalen Ett himla mellanspel, som oförblommerat hyllade Rune Lindström.

Carlstén har alltså haft gott om tid på sig att fundera på hur hon vill göra när Himlaspelet 2007 startar om.

- Jag har verkligen grävt i arkiven som en hyllning till förhistorien, säger hon och berättar att hon betraktar pjäsen som teologen Lindströms (som aldrig tog prästexamen) predikan.

Himlaspelet i sin förra speldräkt var i mycket ett barn av sin tillkomsttid. Lindström gjorde teater av lokalt specifika fenomen - de agrara rötterna, äldre tiders trosföreställningar, häxprocesserna och figurbiblarnas omtolkning i det dekorativa dalmåleriet.

Det är just framställningen Carlstén kommit fram till att hon vill förändra.

- Den uppfattas som att den förlöjligar "masen" litet grann. De här perukerna fungerar inte. Jag tycker Mats Ersson kan få vara en stark figur istället.

Beslutet att fortsätta spela i Sveasalen, och att överge Sammilsdal, ger föreställningen den moderna teaterns möjligheter. Sveasalens scen kommer att byggas ut. Framställningen gör bruk av filmprojektioner, avancerad ljussättning och professionellt ljud.

Dalateaterns mångårige scenograf Calle von Gegerfeldt har fått i uppdrag att förnya scenografi och kostym. Uppdraget att snickra, smida, sy och väva har gått till Sätergläntan.

Carlstén kommer inte att ändra i språket, manuset ligger fast.

- Det är inget konstigt med språket. Ungdomarna har inte svårt att förstå vad som sägs och vad Himlaspelet handlar om. Det är typiskt oss i den äldre generationen att utgå från att det är så.

Men de problem i dramatiken som hon ändå tyckt sig behöva åtgärda, som att Marit och Mats aldrig möts på scenen så att deras kärlekshistoria kan etableras, kommer hon att ta sig an genom nya, tillagada stumscener och filmprojektioner.

- Sådana grepp fanns redan i filmen från 1940-talet. Vi måste visa Mats och Marits försvarslösa kärlek! Marit ska träda fram som en person på ett tydligare sätt. Hon har skildrats ganska rapsodiskt hittills.

Himlaspelets fasta dramaform och tablåer i form av tavlor, har i kombination med ett lätt ironiskt, studentikost tilltal (Lindström var mycket ung när han skrev) givit spelet sin särskilda karaktär.

Carlstén vill i viss utsträckning göra upp med det stiliserade framställningssättet till förmån för en som hon säger "farligare" och mer realistisk hållning. Hon kommer att visa män som farit illa i kriget och tingsscenen kommer att vara mer explicit.

- Det kommer att synas att Marit är någon som farit illa, säger Carlstén.

Den nye Mats Ersson avslöjar att han innerst inne, som född i Leksand, gått och drömt om att han någon gång skulle få frågan om han ville spela huvudrollen. Han behövde inte fundera särskilt länge innan han tackade ja.

- Hur kan man se det här uppdraget som annat än en stor ära? Det är ju ett spel med väldiga traditioner som nu ska bryta ny mark. Fast det är ju läskigt också. För är det någonstans där alla vet vad Himlaspelet egentligen handlar om så är det ju i Leksand, säger Johan Wikström.

För Wikströms del började skådespelarbanan som amatör i Borlänge Musikteater och Grease 1990-1991. Han avlade skådespelarexamen i Malmö 1996 och har som frilansande musikalartist varit med i produktioner som West side story, Blodsbröder och De tre musketörerna (i Berlin).

Under två säsonger, för ungefär tio år sedan, gjorde han rollen som profeten Jonas i Himlaspelet, men som artist är han tämligen okänd i Dalarna. I Ett himla mellanspel 2006 gestaltade han också Mats i några scener.

- Det här med att tappa bort sig på livsresan, med att göra dåliga val och att sälja sin själ; det är alltid ett aktuellt tema, säger Johan Wikström om rollen.

Karin Park från Djura, med en stor popkarriär i Norge, blir Marit Knutsdotter. Pelle Lindström fortsätter som Gammel-Jerk, Linus Lindman spelar Kung Salomo, Mikael Rahm spelar Vår Herre, Magnus Hård af Segerstad blir kurbitsmålaren.

Mer läsning

Annons