Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hett i kyrkan

Annons

Kvällens undertitel: "Har det sjungits tillräckligt om kärleken?" är väl inte alldeles enkel att besvara. Det beror på. Man kan gå på konserter när man under tiden tänker att "ja, det behöver inte sjungas en enda ton till".

Rigmor Gustafssons konserter hör inte till dem.

Hon är inte i fokus mer än hälften av konserten men kvällen kom ändå att bli hennes.

I sin nyskrivna musik häller Einarsdotter några delar naiv vismelodik, jazz, evergreentongångar, ackordsutforskning och något kryddmått gregorianik.

Konserten öppnar sig som en blomma en bit in, under Gustafssons jazzimprovisation i Vi hinner inte till Maria Wines text.

I den bluesiga Boyetonsättningen Du skall tacka dina gudar träder Einarsdotter fram som jazzpianist och också Steinholtz är en fin improvisatör.

Tonsättaren Kristina Forsmans Rör mig, berör mig, rullar fram som en bevärjelse - den är en av konsertens höjdpunkter.

Einarsdotters tonsättning av W H Audens Stop all the clocks är föga kongenial, men bra på sitt sätt.

Maria Magdalena motettkör framstår som en av landets absolut bästa körer, kanske särskilt när den sjunger både starkt och välavvägt.

Konserten gör stort intryck, inte minst av den ljudproduktion som är anmärkningsvärt vacker till och med för bröderna Park.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons