Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Henschen lyfter på locket till en sju decennier gammal mordtragedi

Annons

En marsdag 1932 mördar en ung man vid namn Fredrik von Sydow sin far och hans två tjänstekvinnor med ett grovt järnrör. Fadern är häradshövdingen och förre chefen för Svenska arbetsgivareföreningen Hjalmar von Sydow och morden äger rum i hans paradvåning på Norr Mälarstrand i Stockholm.

Efter dådet flyr mördaren tillsammans med sin unga hustru i taxi till Uppsala där han först skjuter henne och sedan sig själv till döds.

Fem personer döda inom loppet av ett halvt dygn och en familj slagen i spillror.

Händelsen gick till den svenska kriminalhistorien som "de sydowska morden" och fick stor uppmärksamhet när det begav sig.

Trots att brottsutredningen var omfattande framkom aldrig något motiv till morden. De är än i dag en gåta med skandalens alla oemotståndliga detaljer som kända personer, högreståndsmiljö, dekadens och bråd död.

En av dem som påträffade de mördade i våningen på Norr Mälarstrand var en femtonårig flicka: Hjalmar von Sydows dotter, gärningsmannens syster.

Hon blev så småningom mor till Helena Henschen som nu skrivit en roman om händelsen. Den kom att prägla hela familjen, men de efterlevande talade aldrig om det som skett. Locket lades på, tystnaden lägrade sig kring traumat, skammen och smärtan konserverades.

Helena Henschen nystar och söker i spåren av katastrofen. Hon samtalar med släktingar. Hon läser tidningsartiklar, polisrapporter och vittnesförhör - det dokumentära materialet är omfattande men torftigt på innehåll. De slutar vid morden, de är ett faktum. Men motivet?

Också Helena Henschen landar gång på gång vid samma slutsats: Vad som tilldrog sig i hennes morbrors, alltså mördarens och hans unga hustrus inre vet ingen. Inget personligt finns bevarat, inga dagböcker eller anteckningar.

Där fakta tar slut låter hon fantasin och fiktionen ta vid. Hon prövar olika scenarier och möjliga förlopp. Fram träder bilden av två unga människor som är hårt psykiskt belastade och där förmodligen knark och alkohol, åtminstone beträffande den unge gärningsmannen, spelar en inte oväsentlig roll.

Fram träder också bilden av en familj där det gemensamma draget är mödrar som plötsligt upphör att finnas till för sina barn, som försvinner och överger.

Helena Henschen lyckas genom sin gestaltning där fakta och fiktion löper omlott med varandra ge historien om de sydowska morden en ny laddning.

Det finns en långsamhet i gestaltningen och kanske några för många omtagningar som i förstone irriterar men som visar på omsorgen om detaljer och den prövande hållningen.

Det är som om Helena Henschen skriver sig fram genom det mörker som döljer historien och försöker frambesvärja det förflutna och dess gestalter. För läsare är det som att stå och titta in genom ett nyckelhål, tilllika delar rafflande och obehagligt: Angår det här verkligen mig?

Men bilderna av tiden som skildras etsar sig fast. Mellankrigstidens Sverige i skuggan av Krügerkraschen, överklassmiljöerna i 1920-talets Stockholm, paradvåningar och sommarvisten i skärgården, klasskillnaderna - tidsbilder lika levande som SF:s journalfilmer.

HENRIETTE ZORN

Mer läsning

Annons