Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Henrik Berg är inte längre ung och lovande

Annons

Det har uppvisningskaraktär, Brandts Konzertstücke op 12 för trumpet och piano. Trumpetaren Johan Nordfeldt hanterade det också så - ironiskt, elegant och mjukt. Han svarade väl upp mot de krav på ekvilibristik som stycket reser. Men han kunde inte göra något åt bristen på balans i förhållande till den lilla flygeln som Henrik Berg satt bakom. Kanske skulle locket varit helt öppet?

I Kettings Intrada visade Nordfeldt upp en rörande innerlig kvalitet som övertygade mycket.

Karin Ericsson Back har en intagande naturröst. Hon charmade med tre koraler, fint presenterade av henne själv, från sångskatten från Gammelsvenskby i Ukraina. Den tredje, efter Katarina Utas, hade Ericsson Back gjort en egen melodibearbetning av.

Unga Karin Larssons röst har inte bottnat och har inget riktigt fäste än, men hon visade fin känsla för sväng i Round midnight. Inte heller Evelina Runbäck är flygfärdig med avseende på röstlig mognad, men det är inte för vad hon är utan för vad hon kan bli som hon antagits till Guildhall i London. Runbäck är en oslipad diamant.

Patrik Sandin svarade för konsertens mest drastiska musikval i Ferms När änglar dansar, och de dansade vilt, roligt, ryckigt, infallsrikt och förvirrande.

Men kvällen blev Henrik Bergs. I honom framträdde en fullgången artist. Berg hade lodat ordentligt i karaktärerna Eusebius och Florestan - medlemmar i Schumanns fiktiva Davidsförbund mot filistéerna, signaturer i Schumanns Neue Zeitschrift für Musik och exponenter för Schumanns tudelade personlighet: Florestan för det omedelbara, glada, öppna och sunda; Eusebius för det överkänsliga, ensamma, drömmande, veka och längtande.

De elva styckena ur Davidsbündlertänze stod dialektiskt mot varandra, Eusebius röst mot Florestans. Berg var mästerlig och spelade detta omfattande material helt utan noter.

Här följdes fyrverkeriet av det smeksamma, glädjeeruptionen av det djupt gripande, det explosiva av det drömska.

Berg presenterade mogna tolkningar och visade en allmänmänsklig förståelse av kompositörens utgångspunkter; Schumanns litterära värld.

Berg imponerade stort. Han är mogen för stora uppgifter. Det skulle inte förvåna om den unge pianisten från Rättvik kan se fram emot en internationell karriär.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons