Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hendricks tar sig an Rückert

Annons

Barbara Hendricks berättade att hon växte upp med tre handikapp, fattig, färgad och kvinna. Under sin uppväxttid kom hon i Arkansas att uppleva den amerikanska medborgarrättsrörelsen ytterst starkt och den kom att färga hennes världsbild. Självständigt tänkande, med respekt för samhällets regler för mänskligt gott beteende och för samhällsbygget i sig, såg kanske redan en ung Hendricks som grund att igenkänna mänskliga värden som musik och skönhet.

Utgångspunkt för alla måste vara ett fritt tänkande baserat på egna iakttagelser. Då först kan vi lära våra barn det de mest behöver, en ur självrespekt utgående vilja att förstå andra människors prestationer eller tankar, men därmed kanske inte alltid att vi må älska alla enskilda individer som kommer i vår väg. Viljan att lära finns hos alla barn. Unga sångare och musiker tar till sig en tradition, visar respekt för en historisk utveckling. Mahler står indirekt på Bachs skuldror.

Hendricks visade tidigare i handling det hennes ord berörde. Väsentligheterna, ja alla tänkbara impulser, som notbilden ger, måste passera det egna jaget. Gustav Mahlers fem sånger till texter av Friedrich Rückert gavs djupt inkännande och personligt färgade tolkningar. Love Derwinger kämpade ofta framgångsrikt med att vid flygeln ersätta en symfoniorkesters rika färgskala, i grunden förstås en hopplös uppgift.

En fulltalig publik inklusive kungaparet applåderade fram ett extranummer, He's got the whole world in his hands. Förmodligen hade många haft större utbyte av ett mer varierat program än Mahlers sånger och det också hade passat både Barbara Hendricks och situationen i tältet bättre. Tyska texter blir nästan aldrig helt idiomatiska i engelsktalandes munnar. När Rückert diktar om lindens sköna doft, om skälen att älska det rätta, att ingen må skärskåda diktarens resultat mitt under skapelseprocessen eller att han dragit sig tillbaka in i den för att slutligt bittert konstatera att han ingenting kan förvandla utan lagt allt i skaparens händer, då kan man undra över skälen till att just presentera dessa sånger utan textblad eller översättningar. Så extranumret fick stort gensvar, Mahler mer artigt än uppskattande.

Hendricks långa artistkarriär är fylld av välförtjänt uppskattning. När nu rösten så småningom har börjat visa trötthetssymptom, väntar en fortsatt lika värdefull uppgift i mänsklighetens tjänst, något hon framgångsrikt inlett sedan arton år.

CHRISTER EKLUND

Mer läsning

Annons