Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Heja, DD-kulturen!

Annons


Dala-Demokratens fortsatte igår försvara att den bommar igen kulturredaktionen under sommaren.
Jag kan inte återgälda recensionen: Jag tycker DD har en gedigen kultursida, utifrån sina utgångspunkter - när den väl publiceras.
Sommaren är inte en sådan tid och det blir allt tydligare att det beror på DD:s grundhållning. Nu debatterar vi kultursyn och prioriteringar och det är bra.
DD påstår, med en alltmer rörande retorik, att vi bedriver kulturjournalistik på sommaren för att inte ”ifrågasätta sommarannonserande arrangörers, inflytelserika sponsorers och anslagsbeviljande myndigheters kulturpolitik”.
När de kulturarrangemang äger rum som DD anser är ”den kultur som utnyttjar och inte berikar” har emellertid DD en radikal och unik metod att vara riktigt uppkäftig vad gäller kulturjournalistiken:
Kulturredaktionen släcker lampan och tiger! I många veckor!
Istället för att någon från DD:s kulturredaktion går dit, beskriver varför det är kommersiell dynga som framförs och faktiskt bedriver kritisk kulturjournalistik under arrangemangen (vilka avses? Musik vid Siljan? Dan Andersson-veckan? Bygdespelen? Konstmusiken i Dalhalla? Sommarteatern i Stjärnsund?) kommer DD:s kulturredaktör tillbaka efter semestern och levererar en sammanfattande krönika om ”det kommersiella skräpet” under sommaren. Det är en spänstig kulturjournalistik, det!
Riktigt skojigt blir DD:s raljerande över vår redigering med kultur och nöje på samma sidor eller ”Mozart på samma bräde som Åsa-Nisse”, som det uttrycks.
Möjligen anser DD att Mozartdivertimentot har något högre verkshöjd än Åsa-Nisse-filmen? Tillräcklig verkshöjd för DD:s kulturredaktion har ändå Mozart inte. Mozarts konstnärsskap, och hans uttolkares, bedöms alla årstider av den prioriterade, åretruntöppna redaktionen på DD.
Nöjesredaktionen.
Någon måste försvara den goda kulturjournalistiken i DD alla årstider, men det känns märkligt att det ska behöva vara jag.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons