Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdgallrad höst salong

Annons

Jag tog mig den friheten, eftersom jag fått mandat att göra det och jag ville ge en mångfacetterad bild av aktuell konst, deklarerar Arkö, som är van vid debatt efter att han i våras hårdgallrade i konstsalongen i Leksand.

Nu har han i första hand sorterat bort söt "gladkonst" som redan visats i sommarutställningar.

Något mer överraskande ville han ha: Surprise me!

- Länets professionella behöver Höstsalongen mer än amatörerna, som redan har många utställningsmöjligheter, säger Jordi Arkö.

Av 706 inlämnade verk av 171 konstnärer har bara 113 verk av 45 konstnärer kommit med, och då är sju av dem särskilt inbjudna. Det har blivit ett mycket personligt urval och eftersom vi inte vet vad som valts bort vet vi inte heller vad vi saknar.

Nya namn, unga konstnärer och mycket fotokonst sätter sin prägel på utställningen. Särskilt salen mot ån slår an med en medveten hängning. Väggarna lyser av färg, rytmiskt avbrutna med stramt svartvitt.

Inte mindre än tre unga dalabegåvningar från Valands i Göteborg imponerar på väggarna därinne med intressanta jättemålningar i flödande kolorit: Johanna Haals från Falun, Sara Trovik från Falun och Anna Jans från Borlänge. De två sistnämnda får i år Åhlénsstipendiet, som också ges till Hanna Wiklund från Leksand, elev på Konstfack och inte med i höstsalongen.

Medan grafiken är ovanligt frånvarande i årets salong så är fotografiet desto mer dominerande - de flesta särskilt inbjudna är fotografer. Dit hör Gunnel Johansson, som med sina fäbodbilder på ett märkligt sätt bygger broar över tider och kulturer. Samma tidlöshet vilar över Ulf Engströms kristallklara vardagsnedslag, medan Thomas Fahlander drar in oss i en starkt närvarande spelmansstämmas ångande varma gemenskap.

Nygårds Karin Bengtsson fyller nästan ett rum med sin fotoserie, både storleksmässigt och med sina förtätade uttryck. De avbildade kvinnornas sätt att posera ger associationer till konsthistorien, samtidigt som deras ansiktslösa bortvändhet koncentrerar allt intresse till den smekande sensualismen i vind, vatten, hud och kläder.

Också Gösta Backlund för ett samtal med en av konsthistoriens stora, Caravaggio, och dennes fylliga och friska fruktstilleben. Ebba Matz medverkar med verk från tidigare utställningar. Den sjunde inbjudne, P.O. Söderberg från Skattungbyn, ger prov på sin förmåga till oväntade förvandlingsnummer: Rullar ut en grann trasmatta av svarvade stolpinnar och gör en formlek av ett par skidor med gångjärn.

Lika överraskad blir man när man skärskådar Lina Sandbergs svartvita linjespel och upptäcker att det består av överdelar på strumpbyxor uppspända på pannå!

Äldst bland deltagarna torde Eric Westerlund vara. Han ger oss vemodiga och talande utblickar mot vårdens tysta korridorer.

Sparbankens konstnärsstipendium 2004 går till Lars Wikström, en föregångare i länet när det gäller digital grafisk teknik och samtidigt en förvaltare av den grafiska konsten. I motivationen heter det bland annat: "Lars Wikström har ett sparsmakat bildspråk som talar direkt till betraktaren och som i korthet kan sammanfattas med tesen: Less is more. Att betrakta hans bilder blir en resa mellan det gåtfulla och det självklara, där djup och botten förenas till en harmonisk enhet."

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons