Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gruvmiljöns skildrare

Annons

konst | Falun

Ingrid och Axel Käller

Konsthallen Dalarnas museum

1/2 - 16/3

Utsikten mot de små stugorna runtomkring tillhörde Axel Källers favoritmotiv. Gården rymde också Ingrids keramikverkstad.

Hon var 90 år gammal när hon gick bort år 2000. Då hade maken varit död i fjorton år.

Nu hyllar Dalarnas museum de två konstnärerna med en retrospektiv utställning som fyller halva Konsthallen. Målningarna på väggarna tillhör den gode vän som fick ärva parets konstnärliga kvarlåtenskap, enköpingsadvokaten Per Wigert - ett storslaget arv på närmare tvåhundra verk.

Wigert tillhörde tidigt konstnärernas allra yngsta beundrare. Han förälskade sig i en målning som han fick köpa på avbetalning för tio kronor i månaden. Han kunde betala merparten när han fick sommarjobb, men när han gick ifrån ateljén hade han redan köpt ytterligare ett par bilder...

I samband med att Wigert donerade inventarierna i Ingrid Källers keramikverkstad till museet uttryckte han en önskan att få visa de verk han har i sin ägo för en bred allmänhet.

Utställningen bygger främst på Axel Källers många Falumålningar, men innehåller också en del teckningar av Ingrid Käller. Därtill kommer Ingrids keramikföremål som lånats ut av hennes väninna Aina Källberg i Svärdsjö.

Borlängepojken Axel Käller växte upp i bruksmiljö och det tycktes förutsägbart att han skulle fortsätta jobba i järnverket livet ut. Men Axel ville måla. Några pengar för studier fanns inte, men den unge begåvningen tjänstgjorde tidiga morgnar och sena kvällar på Valands målarskola i Göteborg för att kunna få delta i kurserna på dagarna.

Den idrottsintresserade Axel Käller figurerade dessutom som uppträdande akrobat hemma i Dalarna och han brukade säga att han gick lika bra på händer som på fötter när han var ung.

Ingrid Käller däremot fick konstnärlig inspiration redan i hemmet i Korsnäs. Hennes far var konstnären Theodor Glasell, som undervisade bland andra Falugrafikerna. Ingrid gick på Konstfack i Stockholm. Tillsammans med systern Karin, som var textilkonstnär, drev hon Ateljé Focus i Falun.

Ingrid skapade Kårebocken i keramik och hon gjorde keramikutsmyckningar i Korsnäs skola och i Korsnäsgården. Men tråkigt nog lyckades hon aldrig sälja sin keramiksvit med vy över Fisktorget till Falu kommun. Den kan vi däremot se på utställningen.

Ingrid och Axel Käller, som levde och arbetade ihop nästan hela livet, träffades dessutom på en utställning, berättar konstindendent Anne Seppänen. Axel blev förtjust i ett verk av Ingrid och Ingrid blev förtjust i ett verk av Axel och så bytte de.

Många somrar reste de två till Kosteröarna och målade. Axel tyckte om ljuset över havet och Ingrid dokumenterade gärna resor de gjorde i teckningar.

Men det är förstås som Falumålare Faluborna helst ser Axel Käller. Och Faluvyerna är många på utställningen. Vackrast är den monumentala vyn från Krondiket, dit friluftsmålaren gärna cyklade och dröjde inför motivet med den lutande björken.

Falumålningarna har också ett dokumentärt värde. Många motiv har i dag genomgått en förvandling. Även om inte alla är så omändrade som Ryckepungsvägen på Ingarvet, där småstugorna i dag har ersatts av industrier och postlokal.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons