Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gripande tolkningar i Åhl

/
  • Fick beröm. Cirka 300 personer gav Eric Ericsons kammarkör stående ovationer i Åhls kyrka på lördagskvällen.

Annons

Eric Ericson med kör möttes av hjärtevarm applåd och fulltalig publik, vari kanske ett dussin personer själva sjungit under legendaren, nu nära de nittio.

Nästa applåd kom först efter en dryg halvtimmes intensivt lyssnande och efter det att bygdens dotter i altstämman, Mari Olhans, uttrycksfullt och lagom "krusigt" tolkat två dalakoraler.

Som initiativtagare till helgens två dalakonserter med den av Nordiska rådet nyligen prisbelönade kören fick hon litet extra tacksamhet i den applåden.

Kören var nerbantad till 24 korister, sex i vardera stämman. Om detta eller akustiken spelade in eller om kören genomgått en djupgående föryngring, överraskades man av en litet annan körklang än man genom åren förknippat med EEKK.

Med många välutbildade, ofta unga, röster tenderar körklangen, även allmänt bland svenska elitkörer, att bli ljusare men samtidigt ofta litet hård i kraftfulla partier, allmänt mindre skimrande, mindre intressant.

Begreppet "Den svenska körklangen" är nog på väg att förändras från de ideal och de förutsättningar som rådde förr.

I gengäld har mycket körteknisk mark erövrats, intonation vållar inga problem och ett i positiv mening sant kammarmusikaliskt musikutövande omfattar alltfler körer än tidigare. EEKK har ytterst egaliserade stämmor, med påtagligt drivna sångare på varje post.

De åtta stämmornas spel utmärker den inledande Bach-motetten Komm, Jesu, Komm, där EE själv överraskade med en tolkning långt från det förväntade.

Ett fördjupat förhållande till text och musik utmärkte likaså tolkningen av Ludvig Normans fina sättning av J O Wallins Jordens oro viker - sammetsmjukt sjunget.

Ericson har med sin rätt yviga slagteknik haft svårt att mejsla textens finaste detaljer, men här i Åhl nådde den åldrade kormästaren längre i djupt borrande och gripande tolkningar än någonsin, med återhållna tempi som grund.

Programvalet avspeglade också till stor del denna vilja till expressivt kommunicerande.

Två motetter av Poulenc följdes av S-D Sandströms härligt uppfinningsrika men också omskakande sättning av Tranströmers mångtydiga dikt April och tystnad.

Karlfeldts Snabbt jagar stormen våra år i S-E Johansons version passade väl i denna totalitet.

Många elitkörer har genom åren satt Schönbergs Friede auf Erden som avslutning, ofta resulterande i rent körteknisk uppvisning. Publiken har sällan uppskattat verket.

Men även här gavs i stora delar en skönt återhållen tolkning, där dock fortepartiet i vers två kändes klangligt rått och oskönt.

Stående ovationer följde, tack för upplevelserik konsert och livsgärning tillika.

Fakta: Musik Klassiskt

Eric Ericsons Kammarkör

Dirigent: Eric Ericson

Mari Olhans, mezzo

Publik: ca 300 personer

Åhls kyrka, Insjön, 5/5

Mer läsning

Annons